Rabu, 6 Februari 2019

JELAJAH DESTINASI ANAK BANGSA (JDAB)

Limo bali dalam dulang
Ambit sebijik dibagi kenalan
Ghimo mati ninggeikan belang
Manusiye mati ninggeikan amalan......

Teghingat satu mase dulu bemole 2014... teman mikiyokan caghe nak ghapit dengan masyarakat setempat... seteghuihnye menyape makbapok memughid dan nyadikan hubungan yg baik antaghe ibubapok dengan sekoloh.
 Ghalitnye teman gemo besembang dengan bos teman Aji Sem..pasei aktibiti Kembara Amal teman...kesoh kanji lambuk bulan pose.  Satu ketike tu elok je tengah bebincang sambei minum yangat di kantin...tup...tup tepacui daghi molut Aji Sem...'JDAB" katenye.. tecetuih aidiye daghi bos teman ni... Jelajah Destinasi Anak Bangsa atopun ghingkasnye JDAB.
Gamoknye bos teman ni gemo dan ngambit semangat  aktibiti NGO Amal teman yang dah sekiyan lame dalam perogerem edagahan kanji lambuk pecume meghate ghumah penduduk bile taim bulan pose Ramadhan.
Peghengkat memole teman diaghahkan oleh bos teman mengadekan JDAB ini di Mesejid Sultan Yusof Kg Jeliang, dalam peghogeghem sambutan Maulidul Rasul.
Manekala di bulan2 yg lain perogerem ini diadekan pade aghi Jemaat dimesejid mesejid leghah kg daghi mesejid Ulu Piol, Mesejid Kg Semat, Mesejid Manong, Mesejid kg Guwo, Mesejid Kg. Jeliang, Mesejid Kg Pulei Aghe Panjang, Mesejid Kg Lempo... manakala mesejeid Ulu Kenas tak sempat lagi.
Satu jenama perogerem yg melibatkan Sarana Ibubapa.
Bekonsepkan jelajah ce egu2 ke destinasi kuwage mughid....khususnye di khariah masjid bekenaan.
    
Setiyap minggu pade  aghi Jemaat pengetuwe dan bebeghape ce egu akan besolat jemaat di mesejid kg2. Lepaih solat jemaat pengetuwe akan membeghi ucapan.... beceghite tentang dasar2 sekoloh... perogerem2... pencapaiyan dan pekembangan sekoloh dan kediyan beghamah meseghe dengan paghe jemaah. Ghalitnye ade tak sampei 10 oghang kaum bapok mughid yang mawu nunggu utk nengo labun kume ni. Dalam pade itu ade le juge soghang duwe bapok mughid yg peghihatin betanye itu ini tentang hei anok deme dan hei sekoloh.

Pade 2016 teman meghancang JDAB buwat di Mesejid Sultan Yusof Kg Jeliang... taimnye teman ejas pade 10 mlm aher Romadhan. NGO Kembara Amal teman tughut same dlm penganjughan   dalam majeleh sambutan Maulid yang melibatkan sumbangan dana daghi Jabatan Agama Islam Negeghi Peghak. Perogerem bejalan 2 haghi 1 malam.
Petangnye buwat gotong ghoyong masok kanji dan anto beghamei-ghamei ke selughuh ceghuk kg.
Bebuke di Mesejid hingga solat teghawih. Kendiyan tadarrus dan khatam Quran. Tido beghamei ghamei di mesejid, ade gughu dan mughid besama ibu bapa dan masyaghakat khariah mesejid.
Teghuih qiamulail dan besahur.
Lepaih solat subuh buwat tazkiran subuh. Kemudian diadakan kuliah dhuha oleh penceghamah jemputan. Lepaih dhuha baghu besughei.

Besiyap sediye untuk memolekan konvoi beghamei ghamei menganto kanji setiyap ghumah dan juge menyampeikan sumbangan beghaih dan wang tunei pada asnaf yg layak.

Edaghan infak beghaih kepade kuwage miskin.

Konvoi beghamei ghamei gughu dan mughid menjelajah setiyap pelusuk kampung. Ziarah muhabbah, edaghan kanji lambuk dan menyampaikan sumbangan wang tunai dan beras kepada asnaf yang layak.
Warge tuwe disape...buwoh tangan dihulo
Beghamah meseghe dengan masyaghakat yg ditemui di pejalanan.
Menyampeikan infak beghaih dagipada para pengimfak.







Majeleh Iffar Jama'ie besama masyaghakat.

Sebahagiyan daghi anok2 mughid tika di ifftar jamaie.


anok anok mughid ghiyang gembighe dengan aktibiti yang dijalankan



beghehat sekejap mengambit gambo kenangan belatarbelakangkan bendang padi yg menghijo di Kg Bendang Beso Jeliang.

tiyap ceghuk kg di selusoghi.....

warge tuwe disape dan dihulo bantuwan

menyeghahkan sumbangan beghaih kepada fakir miskin


Aje bekenan bebeo deme...


Gembighe taghe nunggu waketu bukok pose.

KINI IANYA TELAH MENJADI KENANGAN.
2017, 2018 aktiviti edaghan kanji lambok bulan pose masih bejalan oleh NGO Kembara Amal teman.
2019 aghap..aghap masih bejalan lagi aktibiti ini.
Wallahuaklam.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan