Rabu, 30 Januari 2019

Bemolenye Dapo Amal......


 Anok Seluwang  di Muwaghe Sungei......
Beghenang-Ghenang di Tepi Olak......


 Bedasokan catatan  yg lalu... sikit sebanyok udoh teman labunkan kesoh molenye dapo amal ini sebagei catatan 'kalam kenangan' teman.
Tapi oleh sebab ghamei yang mintak teman peghincikan ceghite sebeno...susugalo kesoh dapo amal ini.... make teman susun le balik labun teman ni.

Bemole betugehnye teman di Semesta ini... aghi petame lagi udoh nengok ghiyak gelagat anok2 mughid yang sebenonye udoh memang dijangke. Ghalitnye... di mane mane sekoloh pun meseti ade ghiyak2 ghope ni. Kalu dibando... tekenei dengan kesoh mesekin bandonye.... di kote metro pun ghope tu le juge..... ate kalu  di kampung2 nake ni le... lagi le gamoknye.
Mase belalu....daghi saghi ke saghi teman meghati tingkah dah ghiyak memughid di sini... daghi tawun ke tawun.... tak ponoh beghuboh dan bekughang... makin betamboh yang iyenye...
Teman meghati... ghopenye zaujah teman pun meghati. Dan bile memalam kume belabun labun  tatkale mate meghati syiling...  dalam labun kume pasti nyentuh agenda dan kesoh ghiyak memughid kume.
Hampir tetiyap aghi ade dalam kalangan bebeghape  memughid yg tetentu ini akan bejumpe ustad, ustazah dan ce egu tetentu pade taim ghehat utk ngambit seghenggit duwe buwat belanje. Ade juge di kalangan che egu dan staf yang nyediyekan bungkuih nasik lemok utk di beghi kpd mughid tetentu.
Hampir setawun teman meghati. Dan ghiyak ini nyebabkan teman dan zaujah juge ngikut ghope tu. bebeghape tawun bende ni bejalan..... itu mughid yg kita tawu.... yang kita tak tawu dan malu...???... lebuh.... sape pun tak tawu....
Satu ketike teman ngenangkan... seghengget ape le sangat yg boleh dibeli di kantin... kenyang ke?

Ujung tawun 2016 teman dengan zaujah caghi akei...mikiyokan tentang seteghateji nak cube ngateh hei ini.
Molenye kume masok saghapan buwat lebih dan bawok ke sekoloh sekali sekala utk dibeghi pade bebudok bekenaan.
Lelame ghase macam tak sempat nak nyediakannye..... waketu pagi yg beghebut ghebut dengan hei anok dan seknikenye tu.... make kume terei2 le... masok nasik dan bawok dgn poyok sekali ke sekoloh. Sambei2 kume laki bini makan bekei dan dilebihkan 6 tujuh bungkuih utk memughid yang tak bebelanje lagi memeghelukan. Daghi situ........ timbui ghase lain macam.....ya Allah...
Ghase seghonok... hibe.... tenang jiwe... puweh hati.... sayu dan ghase besyuko bebeno pade  Allah kalu dibandingkan anok2 sendighi dengan anok2 oghang lain yang jawuh lebih susoh dan seknike ghase lagi muncoi daghi situwasi ghope ni.... nyadikan kume beduwe betamboh semangat utk buwat caghe yg lebih baik lagi.
Pada umumnye daghi pemeghatiyan teman....
- taim ghehat ada memughid yg mawok dighi jauh jauh daghi kantin, duduk di balik2 ujung bangunan. bile ditanye ngape tak makan...deme kate "kenyang" dan  'saje tak mawu'.
- ade kelompok2 memughid di kantin yg bekeghumun 5 ke 6 oghang... bekongsi sesudu duwe makanan.
- ade bebeghape mughid yang bekonsi keghat sepotong ghoti utk melepaihkan ghase lapo.
- ade memughid yang keghap meneguk ayo sejuk diwate kule...atopun hanye neguk ayo paip beghulang kali.
- ade memughid yang teghoyok sakit peghut dipapah kawan2...nganto ngadu ke gughu, bile ditanya kenape... kawannye kate pasei lapo... dighomah deme tak makan sejak petang ato malam semalamnye.
- ade belaku isu bebalah kecik2....sesame deme... pasei minjam sekupang duwe untuk meli makanan.
- ade yang tak nak ke sekolah pasei takde belanje sekolah....
- yang sedih sekali.... ade memughid yang meghenung legat dengan  ghedup mate dan muke sayu daghi kejawuhan dengan pandangan menghale kantin....lagut nengok kengkawan ghiyuh ghendah bebelanje taim ghehat. Bile disape...ngape tak pegi makan...katenye "saje ce egu"... dan ade yg diyam...mulut kelu dan tesipu malu....
dan yang ghase hibe benonye.... ade yang bile ditanye teghuih diyam... tunduk sepi dan mate bekace... bile kawan sebelah ngatekan..."diye ni memang selalu tak makan ce egu... moknye tak beghi duwit....pasei susoh ce egu.... Ya Allah....anok bangseku.
Keselughuhannye... tengok le pade penampilan pakayan deme...pun....kadang2 dah tahu kehidupan deme.
Dan.... ayo mate ini pulok yg siyangnye tetahan dikelopok mate.... mendeghu megheco tatkale malam dikale ngenangkan anok2 mughid disiyang aghi tadi. Ampunkan hambeMu ini Ya Allah... sesungguhnye hambeMu ini besyuko ateh pembeghiyanMu... make limpahkanle juge kurniyaan ghejeki kepade anok2 mughidku dan kuwagenye....aamiinnn!!!

Ahernye kume beduwe laki bini nekad... lepaih ngabo niyat dan tujuan kepade tuan pengetuwe...
Masyaa Allah..tuwan pengetuwe pun ade teniyat yg same ghopenye... jawapan yang amat membeghi semangat kepade teman bila ayat boss teman kate....'elok sangat tu...buwat le..bantu le mughid kite' - satu lampu ijo yg teghang nyegholang dibeghi. Ateee.........

Julai 2017... bemodeikan lokasi bilik teman sendighi dan juge kewangan kume laki bini sekuwage...."dapo amal" besediye untuk 4 oghang mughid mesekin tego...yg dah dikenei pasti jadi keutamaan. Menu ghingkas tiyap minggu ngikut laghe dan kemampuwan kume... janji bebudok dpt makan. Menu lapik peghut... nasik lemok + telo goghen/ghebuih + yangat teh O dan kekadang yangat susu. Kekadang bihun goghen kosong + yangat milo...kekadang senwish telo..kekadang nasik goghen dengan telo goghen hanco...seleghe sungguh deme.
Masuk bulan Ogos... betamboh 2 oghang lagi hingge ke bulan 10...ghutin menu menten ala kado je... tapi mughid suke bebeno...
Namun.... lumghah kehidupan.... kekadang angin betiyup kencang...ade kale sepoi bahase....kekadang teghang nyegholang.... kekadang paneh membahang...kekadang sejuk mendamei...Umpamenye gitu le isu dapo amal ini.
Biyase le... tiyap yang baik akan jadi memacam halangan. Mole le bepikiyo-pikiyo sesame kume...sampei bile lalu betahan... kos mase... komitmen tugas hakiki dan sumbe kewangan.
Tak kughang juge jadi buwoh mulut di kalangan insan2 setempat... ade baik dan ada yang bughuknye. MasyaaAllah....tabarokallah...
Dengan semangat yang tuan Pengetuwe seghing bagi... In syaa Allah kume teghuih betekad dan istiqomah.... selagi dibenokan... KOJE AMAL ini kume tetap teghuihkan.
Bulan Ogos susun strategi lebih baik sikit. Ghakan2 zaujah daghi staff2 sokongan mole tughut membantu tenage dan meghi sumbe bahan. Teghuih teman wujudkan "KRU DAPO AMAL" 7 kru begeghak teghuih menyediyekan makanan pecume kepada hampir 10 oghang mughid (sehingga aher sessi pesekolahan 2017) Di kale itu ghakan2 gughu... kengkawan grup wasap dan sesape yang teman beceghite... deme tak tanye banyok... ghingan tangan deme ngulo...same ade duwit ghengget atopun baghangan keghin. Alhamdulillah.
Cuti Disember 2017 teman meghancang lebih baik lagi. Bebekeikan sumbangan gerup kamcing teman.... Semesterian Batch'65 (bekas memughid SPM'82)... tamboh dengan sedikit dana yang ade.. dengan kebenaghan dan galakan pengetuwe... teman ubohsuwei dan naik taghaf sikit bilik dapo amal menjadi lebih baik lagi.
Tak sangka pulok Dapo Amal diangkat ke dalam takwim sekolah 2018... berstruktur dengan organisasi AJKnya di bawoh Unit Hem... pulok kate teman... dalam nak saje2 dan seghonok dan soghok2... boss mawu ukan supaye jadi amalan tebaik sekoloh. Teman menughut peghentah... benda baik insyaaAllah Allah akan mudohkan.

Peghengkat awei aher 2017 dengan bebeghape oghang mughid mesekin dan anak yatim . 






Cuti November dan Disember 2017... bebekeikan sokongan dan sumbangan daghi gerup Semesterian Batch '65.... dengan bantuwan anok mughid otai MPV teman... kume buwat renovation dapo amal.




Pasang sinki basuh tangan.
Ngecat dinden.....




Memasang sinki dan buwat sistem pili ayo paip

pasang sinki basuh 






buwat keceghiyaan
Hasilnye... ade peghubahan..bewajoh baghu...nampok lebih semangat.

Ghuwang masok yang lebih selese.

Ghuwang makan yang nampok lebih selese.



Januari 2018.... ghope mane yg tecatat dalam takwim sekolah di bawoh Unit HEM.
Dapo amal melangkoh lebih begaye dan penuh iltizam nak membantu anok2 mughid Semesta yang kughang kemampuwan utk mendapat makanan supaye deme boleh belajo dan menimbe ilmu dalam suwasane yang selese.

"Volunteers cheff  Dapo Amal"
Ini le antaghe sebahagiyan daghi sukarelawan dapo amal daghi kalangan staff sokongan yang diketuwei oleh zaujah teman yang meghupekan tulang belakang perogerem dapo amal ini. Tanpe deme tak mungkin bejalan perogerem amal ini. Jase2 kome hanye Allah SWT yang membalehnye. Jazakallah khyair...
Bagi nambah keceghiyaan teman buwat sudut "D'Dapo Amal Caffe" 

Antaghe badan NGO daghi gerup The Semesterian Batch'65 yang meghupekan penyumbang utame dapo amal ini. Gerup ini seghing datang bekunjung mengadekan aktibiti besame.... masok memasok, sumbangn baghangan dan duit.

Selain itu bagi menamboh tabongan dana dapo amal... kru dapo amal telah mengadekan pade setiap aghi selasa dalam sebulan sekali ato duwe kali yang dinamekan "Tuesday Caffe"
Menu khas yang spesel bernilei rm10 ke rm15 seoghang. Ianye terhad kpd 15 oghang saje.
Ianye tebuke kepade ce egu dan staff juga kpd kunjungan oghang luwo.
kaedoh ini nampok gaye amat menaghik dan dapat sambutan yang amat baik sekali. pihak PIBG tughut same main peghanan.


Antaghe menu2 yang diadekan padae haghi Tuesday Caffe bagi tujuan makan sambei mendegheme untuk sumbangan kepade dapo amal... 



Sokongan penuh daghi pihak pentadbiran dan PIBG sentiyase dibeghi... menjadikan perogerem bejalan dengan suwasane yang amat bemakne.

ikan masin lampam dan tenggalan buwatan warisan pulo semat
Selain itu... pihak dapo amal juga mengadekan juwalan amal bagi menampung dana tabung.
telo masin yang buwat oleh oghang2 kg sekitar Manong

buwoh buwohan oghang2 kampung leghah Manong
Jualan ini mendapat sambutan daghi ce egu2 dan staff dan ini dapat sedikit sebanyok menampung kos bahan2 masakan. Juge secaghe tak langsung membantu ekonomi oghang2 kampung dengan tolong menjuwei baghangan deme.



Demi anok bangse malam dan siyang kume banyok didapo amal...
Sepanjang 2018 daghi bulan Jun dapo amal bukan saje bejase kpd memughid asnaf perogerem dapo amal tetapi juge menyediyekan makanan tengahaghi ptg dan malam kepade pelajar tusyen SPM.... dalam "perogerem kepong".


sokongan daghi ce egu2 senyiyase dibeghikan


Kunjungan pihak dan wakil daghi PPD juga menjadikan dapo amal sebagei lokasi untuk majeleh2 jamuwan.




contoh menu simple untuk memughid.... nasik   ayam goghen basah besayo....... antaghe menu kegemaghan memughid.







Yang seghonoknye anok asnaf ini udoh jadi macam anok2 kume... bukan main lagi deme manje meseghe dengan teman... yang udoh ghope apok deme.... dan zaujah teman yang deme panggei wanchik...
Tambah kapsyen


begitu juge deme meseghe dengan kru kru dapo amal yang lain.


'wancik masok sedap'...kate deme...









PESIYAPAN 2019.

Untuk ngadap sessi 2019.... teman udah ghase semakin begeghak agak laju. Sambutan daghi kalangan makbapok dan paghe penyumbang agok membeghansangkan.
Untuk itu teman mengoghak langkoh agok deghastik... dengan kebenaghan Tuan Pengetuwe dan disokong baik oleh YDP PIBG.... dengan sedikit sumbangan daghi kutipan oleh bekaih bekaih memughid lame melalui YDP PIBG, teman telah membuwat ghinovesyen buwat kali ke 2. Tujuwannye untuk keselesaan kru2 sukaghelawan dapo dan memughid, dan  yang paling amat  pentingnye tentang kebeghesihan dapo dan seto simpanan bahan keghin yang selamat.


Cuti penggei bulan 12...koje2 ubahsuwei dimolekan...
Bahagiyan dapo masok dan sinki basuh dibina dengan slap daghi jubin








Dengan bantuwan staff ( En Idris) yang pandei betukang dan dibayo upah secaghe yang patutnye lebih kughang (niyat nak nolong katenye) dan dengan bantuwan bebeghape oghang mughid dan dighi teman sendighi... koje dibuwat beghanso-ghanso ngikut taim yang ade dan juge ngikut kemampuwan kewangan.
 

bagiyan dapo memasok
 Dengan kemampuwan bedikit-dikit ahernye awei 2019 siyap juge sebahagiyan daghi koje ubahsuwei ini.
sinki membasuh lebih selese

Guwang makan yang lebih teghato...
dekoresyen set meja makan sesuwei untuk majeleh2 lain yang menumpang ghuwang di situ.




Ghuwang memasok yang lebih beso dan selese




Ghuwang membasuh yang lebih selese




Ghuwang pealatan letrik...



Tambahan pendaweiyan soket plug yang lebih banyak memudohkan penggunaan alatan letrik.
Sinki diluwo bagi kegunaan sesiyape sahaje...

Minuman Smart Coco A plus yang dibeghi sumbangan oleh Fortune Resourcess untuk asnaf dapo amal. 

Mase makan waketu ghehat.

Teman cop kat sini dulu........ wassalam.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan