Isnin, 6 Mei 2019

"Tak Ponoh Che Egu"

Satu aghi sesaje betanye kat bebudok asnaf Dapo Amal ni....paseinye bile di tengok2 kat ghiyak wajoh deme2 ni memacam boleh teghase...memacam boleh tebayang...memacam pekaghe tedetik dalam ati.... ghase kesiyan je nengok deme ni.
 "Sape ponoh pegi Kemeren Helen?" tanye teman. Tak ghamei yang ngangkat tangan.... "ape yang paling seghonok kalu pegi sane?" tanye teman lagi..... "sejuk che egu.... ade buwoh seteroberi" baleh duwe tige oghang daghi deme. "dulu pegi mase sekolah ghendah jah 4" kate yang lain pulok.
Teman terei tanye pade soghang (yg ni memang penampilan daghi kuwage mesekinnye jelaih).... "Ikah ponoh pegi ke?"... diye geleng pale sambei nyebut "tak ponoh che egu"..."tawu kat mane Kemeren Helen ni?" tamboh soalan teman lagi... diye geleng pale lagi....  Kesiyannye ghase... yang lelain pun lebih kughang juge le.
Lepaih bebincang dengan zaujoh... kume meghancang nak mawok deme melancong ke sane satu aghi nanti.
Minggu depannye saje teman ingo ingokan  ke deme... ngabo cadang nak muwat ghombongan  ke kemeren helen... Ate ape dikenang le deme... ghiyuh... udoh hingke deme... belabun sesame deme....
Lat saghi deme nanye bile nak pegi...bile nak pegi.... aimookkkk.... jenuh teman... mane nak dikobek duwet.... ha..haaa.... ate..... "sebut lagi dengan deme.. kena le tuneikan juge" tamboh dik zaujah teman pulok.... dlm ati teman kate..... ha..aaaaa.... yang iyenye kome pun aje bekenan.....emmppphh...
Awei bulan 3 teman ngadap boss..ngabokan niyat di hati.... " elok beno tu... bawok deme pegi.... melancong, nengok tempat-tempat oghang... Kemeren tu elok tempatnye... bagi deme meghase... baguih..baguih... buwat le... caghi je duwet" kate boss teman.. yang besetuju yaamat amat cadangan nak mawok budok asnaf dapo amal ni melancong. Tapi ayat ujungnye yang tekedu sikit teman nengonye... caghi je duwet.... haa....haaaa.... adoiiiii.... (duwet...duwet.... di manekah ko duwet..) nyanyi teman dibuwatnye...
Kalu ade bukutnye... senang le teman nak ngejasnye....
Apepun niyat udoh disebut.. aghapan budok kene le dituneikan... nengokkan ghiyak muke bebudok yang tak ponoh meghase naik kemeren helen tu... betamboh tamboh  ghase nak magi deme ghase gembighe. Daghi saghi ke saghi... taim makan deme udoh belabon pase kemeren helen je... udoh nyebut2 buwoh seteroberi le... pakei baju sejuk le... nyebut buwoh epa... anggo... dan seknike....
" Bang.... deme udoh teaghap aghap tu... kesiyan deme kalu tak jadi....kene jadikan juge ni... caghi le duwet".... soghe dik zaujah teman pade satu malam. Tak tekate dik teman nak ngiye atopun nak nidokkan ayat zaujah teman tu.... mate teman tekulat kulat nengok cicok ngejo menatang teghobang yang dekat dengan tepi dinding belampu tu.... dalam ati teman... hanye doa ku panjatkan pade Illahi..... "Ya Allah capeikan le hasrat kume ni nak ngembighekan ati anok anok asnaf dapo amal ini yang tedighi daghi anok anok yatim... anok anok kuwage mesekin.... yang mungkin deme ni takde sape atopun takde kemampuwan nak meghase bejalan nengok2 atopun melancong ke tempat oghang khususnye ke kemeren helen ini"
Ujung bulan 3... lepaih bebincang dengan kengkawan dan kru2 dapo amal... kume netapkan:
tagheh nak melancong pade 20 aghibulan 4...sabtu ahad... 2 aghi satu malam..tido sane....
Lepaih siyap semuwe buking tempat penginapan dan bajet makan... tinggei teman tengoh mikiyo caghi duwet sewe baih je lagi. bajet semuwe mawu makan 4 ke 5 ghibu ni. Ate nganto le sughat mohon ke SUK, JPN dan oghang oghang beso tetentu... kut kut ade ehsan deme nak nolong mantu... dapat ngadekan beh jadi le... atopun seponser duwet tambang beh... (bajet sewe baih RM1500) untuk 2 aghi 1 malam... mughoh dah kate deme.
Sughat daghi PPD udah luluih
Dalam pade itu... ati behaghap kut ade sape dapat mantu... dalam pade itu pulun juge caghi duwet nak nyediyekan tambang... andei tak ade sape siyo mantu nanti.
Ahernye lagi 5 aghi...las minit kate dik oghang... takde labunnye sesape dapat nolong... pedeghaih nganto sughat ke PPD utk kelulusan ngadekan ghombongan...
Nyaso teman nak ngejas caghi duwet beh...
Ngaghap beh peri taskde gayenye yg sudi. Ada setengoh tokeh beh tak siyo naik kemeren helen aghi cuti... jem teghuk... ghugi kate deme. Las las... tokeh bas indiya ni yang mawu... jenuh ngejas ghege daghi 1 sembilan jadi 1 lima....
Dalam pade itu masih terei lagi usahe nak caghi beh peri atopun beh seponse.... mase makin dekat... deposit penginapan udoh bebayo.... ghiso kalu tak jadi naye pulok.
Ane dereba beh  pulok udoh duwe kali  mintak ngonfem dan  nak duwet cengkegham (deposit) mun RM500 dulu.  Teman kate " ane.... jangan ghiso... yitu  mawu pigi sane sudah konfem... belakang yitu wang  juga masih mawu cari.... pigi punya taim nanti... wang saya kasi satu kali"....jadi...duwet nanti bagi kendiyan... adoiii... mujo makan pujuk juge dereba nih... teman kate... tengah caghi duwet... dan nak mawak bebudok anok yatim dan oghang mesekin.... gamoknye diye pun 'ade ghase'...  Allah Maha Pengasih dan Maha Memahami akan hambaNye. Ahernye segale yang dighancang bejalan dengan baik. Bebekeikan duwet sumbangan daghi pelbagei pihok dan yang besonye daghi NGO penaje utame dapo amal.... seghete kutipan daghi peserta ghombongan cukup le gamoknye.
Melayan deme taim saghapan p[agi
Ade antaghe yang tak ponih naik beh ghombongan macam ni.

Beghato dan taklimat sebelum naik beh

Penangan YDP dan NYDP... "beghato...beghato"

 
Pagi Sabtu 20 aghibulan 4... jam 7.30 pg... kume bekumpoi di depan sekolah... saghapan yg udoh ditempoh... gheghamei kume ngadap.. buwat ngaleh peghut....
Tepat jam 8.30pg beh begeghok... dereba ghamoh beno dengan teman... ghapoh je labunnye... aghap2 diye ijok mintok duwet cengkegham... teman kona kona labun lain.... teman tengah mikiyo nak kobek daghi mane nih... pasei duwet belum ade dalam tangan... janjinye udoh ade tapi pada oghang lain lagi.
Tak lame lepaih meghi peneghangan... YDP dan NYDP PIBG jadi tukang neman 32 oghang bebudok asnaf tesebut disamping bebeghape che egu kaunselor ade dalam beh temasuk juge team Dapo Amal (Semesterian, PIBG, NGO dan KSIB). Teman dan bebeghape che egu lain naik metoka... memasin mawok kuwage.
Sebahagiyan daghi gughu pengighing dan kru dapo amal
daghipade Semesterian, PIBG dan NGO

begambo beghamei ghamei...

Teman naik metoka 4X4 teman dgn anok2 sekuwage...udoh tentu saghat penuh segale muwatan poyok belange kuwali, kotok aih dan seknike baghang makanan keghin dan mantoh. Ate nak masok pagi ptg siyang malam untuk makan ghamei ni.
Taghe nongkok naik ... jenuh ngadap jem panjang bebeno. Ahernye   jam 2 ptg teman sampei ke homsetei... teghuih nyiyap makan... udoh tentu deme lapo. Beh ghombongan deme teghuih lawatan ke MARDI.....
Dengan koje ghamei kru dapo amal ni... segale koje buwat masok jadi cepat dan selesei dengan mudoh.
Taghe naik tadi sempat teman meli setero beri sekotok beso, jagung dan ubi.
Petang tu jadi pesta makan setero beri siyap celup cekelat yg kume bawok dan masok di sane.
Dengan ayam bako dan seknike bejamu le kume semuwe dalam suwasane sejuk dan peghut yang amat lapo.
Cgu Jelani.... kipeh kipeh lagi...

antaghe pemenang ekplores ngambit hadiyoh

achaghe motong kek aghi jadi

Ketuwe chef... WanChik... pulun memasok 

kawasan penginapan yang selese
Jam 6 petang ghombongan pegi ke pasa malam golden hil...... eiimokk... jem bebeno.
Teman udoh bepesan pade deme... jangan meli baghang makanan... pasei makanan kite ade banyok.. dan memacam ade. Lagipun ghiso takut tak beghape halei... bukannye ade perodak islamik sangat di situ. Tukang juwei je beghope islamik... tokeh ghamei bukan islam. Jadi deme cuci mate je... dan ade le juge yang meli ki chen buwat kenangan gamoknye. Lagipun ghate2 bukan ade mawok duwet poket yang banyok pun... sesetengohnye tu bile teman tanye ngaku takde duwet.... takpe la yang penting makanan cukup disediyekan.... malahan sentiayase ade dan boleh makan bile bile dan beghulang....
Balik daghi pasa malam sambung makan2 dan acaghe motong kek bagi aghijadi bulan 4 dan 5.
Malam tu juge di buwat acaghe penilaiyan dan pembentangan eksplores yang deme buwat sepanjang pejalanan siyang aghinye. Semuwe dapat hadiyah... sumbangan daghi kopeghasi sekoloh dan kedei ghuncit, seghonok beno deme.
Seghonok deme dalam sejuk nyusup nyasap denei janggel treking

antaghe menu saghapan.
 ade mughid yang tak ponoh makan ghope nu

kek aghijadi

paling deme bekenan


set saghapan pagi
layan dighi



Subuh pagi semuwe tughun ke Surau Tmn Sedia... dlm suwasane sejuk dan beghasap bila becakap... deme tughun bageimane ghasenye oghang2 di Kemeren Helen ni. Lepaih solat buwat tazkirah sekejap (bicaghe Keagungan Maha Pencipte)
Acaghe pagi ni sebelum saghapan pagi iyelah janggel treking. Daghi Tmn Sedia masuk ke Jab Perhutanan teghuih ngikut trek denei keluwo hingge Tmn Rekrasi... dalam sejam juge nyusup nyasap dlm utan sejuk. Tapi tak teghase bile gheghamei ni.
Sampei ke penginapan... ape dikenang.... lapo belake.... Saghapan pagi ini konsep westen sepenuhnye... bukan main seleghe deme... ada ghoti bako, mashrom sop, kentang goghen, sosej bako, ayam bako dan seknike lagi.
Disamping itu acaghe cabutan betuwoh dijalankan... semuwe oghang dapat.... boleh le mawok buwoh tangan balik ghomoh nanti.
Taghe aghi naik tinggi... deme besiyap siyap nak balik dah... team dapo menyiyapkan makanan bekei ( nasik jagung ayam briyani) bungkuih utk makan taim singgoh mane2 nanti.
Jam 11.30... beh begeghok tughun... dalam keadaan jalam jem yaamat amat... beghejam nak nak nyampei ke kg ghaje daghi tanah ghate.
manakale kume tughun lewat..nyetelkan ape yang patut. Mujo ade oghang ajo jln shotkat ngikut jalan bukit... jimat le sikit mase.
Mesejid Tanoh Tinggi Lojing, Kelantan

Abang Chik... anakande teman.
Menjelang 2 ptg beh ghombongan kona ke aghah Kelantan (dlm 3km) nuju ke Mesejid Lojing utk solat Loho dan ghehat makan bekei yang disiyapkan tadi.
Deme tughun... tak lame kumepun sampei ke situ utk ghehat dan solat loho.
Ahernye jam 6.30 ptg kume sampei ke Manong. Deme pun baghu je sampei juge.
Alhamdulillah semuwenye selamat.... Allahuakbar.

Tiada ulasan:

Catat Komen