Rabu, 22 Mei 2019

ROMADHAN 1440 NAN SYAHDU

Udoh betawun mujuknye....
Udoh bebulan bulan makatnye....
Udoh memacam caghe nak ngajoknye....

" Moh le mok duduk dengan kume.... duduk sengsoghang ni ghiso kume nengoknye" kate teman tak beghenti ghenti sejok betawun dah.... makat, mujuk, meghayu pade mok teman, supaye duduk dengan kume. Memang le tak jawuh.. sebeloh ghomoh je.... tapi ghiso tinggei sengsoghang... maklum je le... umo dah 89 tawun.. tu yang tetuleh dlm pesepot (k/p) tapi umo sebeno 3 ke 4 tawun lebih tuwe daghi itu... alhamdulillah Allah beghi nikmat boleh idup lame banding insan lain... tapi udah duduk ateh keghusi ghoda je... kayo ke dapo ke mane ateh keghusi ghoda le.

" Hishhh... aku ni kuwat kayo... jam lagi nak kayo... jam lagi kaghang nak kayo... memalam bukan mawu tido sangat, kaghang ngaco ghomoh kome je" kate nye.
Ade kalenye bile teman kona kona mujuk.... lain pulok habo ghisonye... "ate ayam kucen ni sape nak nyage...ayam tu banyok ibunye... jantan pun banyok.. yang ngegham pun banyok".... ha..ha....kona emok teman balik... masih tak disiyonye duduk dengan teman.
Bebeghape bulan lepaih... mok sedaghe teman (kakoknye) udoh pegi selamenye, dikebumi di Pahang... kalu sebelum ini... itu le yang meghalitkan deme beduwe beghadik nyembang tetiyap aghi depan berenda ghomoh taghe meghati oghang lalu lalang. Deme memang kamcing ya amat.
Tapi lepaih mok sedaghe teman udoh meninggei ni... tamboh dengan yob teman yang udah jaghang2 balik (dedulu ghajin duduk  sekali neman moknye... sekaghang udoh tak lalu) nyebabkan ghiso yaamat amat teman ngenangkan mok teman duduk sesonghang. Walopun pagi petang teman dan anok bini nyenguk... tapi tak cukup ghasenye.
Hingge le 2 minggu kemaghin.... taghe lagi 3 pat aghi nak nyambut pose ghamadhan.. ini le modei teman nak mujuk lagi.... ha..haa...
Teman nekad kali ini... mok meseti duduk dengan teman... ini bukan makne mok numpang teman...IJOK sekali kali... sebaliknye teman dan anok beghanok   le yang 'numpang' kasih dan berkat hidup daghi
emok teman.
Esuknye teman pujuk lembut.... ade ghope mawu... janji ptg nak ambit... elok ptg tu... esok le katenye pulok.... ha..ha...ejas lagi. pagi esuknye katenye petang kaghang le kataenye pulok lagi.... ate.....
Petang itu teman buwat buwat sembang kosong dulu. Engkuhnye udoh redi dan besiyap2 ghopenye mok teman. Udoh ade bukut kain yang nak dibawoknye. ALHAMDULILLAH...YA ALLAH HAMBEMU BESYUO ATEH KEINGINAN EMOKKU NAK DUDUK BESAME DENGAN KUWAGEKU.
Dalam pade ngucap syuko... sebenonye teman bedoa siang malam pagi petang ngaghapkan Allah geghakkan ati emok teman nak duduk tinggei dengan teman.
Petang itu..... Taim nak keluwo daghi ghomoh ghase sedih dan pilu pun ade teman gahase. Ape tah lagi taim teman nolok wilchei (keghusi ghoda) siyap bukut kain ateh ghibe. Sekiyan lame puluh tawun mok teman tinggei situ daghi jaman besame apok teman ade...hingge le apok teman meninggei pade tawun 2000... mok teman tinggei soghang di situ. Cume anok2 keghap balik nyenguk.
Alhamdulillah... duduk dalam bilik utama (maste bekrom) teman yg siyap segale kemudahan bilik ayo dan seknikenye.
Dalam saghi duwe... biyase le... ade kalenye nyughuh nganto balik.... ade kalenye macam ghiso seoloh oloh duduk ghomoh oghang... ade kalenye teghingat ghingat memacam macam.... menjelang seminggu alhamdulillah.... nampok selese, ceghiye dan gembighe mok teman.
Haaaaa.....kali ini adik beghadik dan sesape wagheh nak nyenguk emok teman... sile le ke ghomoh teman.
Teman udohpun bekabo pade anok2 dan zaujah teman... "kite ni numpang redha dan kasih seghete ghahmat daghi Allah ateh asbab mok duduk besame kite... dan jagelah sehabih baik dan lemah lembut pade emok dan opoh kome ini'.... alhamdulillah... anok2 teman khususnye zaujah teman amat baik pade mok teman. kekadang emok teman muji beghadap akan kebaikan zaujah teman... dan kekadang ghiso pulok kalu agok lame tak nengok emok teman dalam ghomoh.... ha..haaa....
Allahuakbar..... sesungguhnye lega dan teghase bageikan damei hati ini... bile emok teman sentiyase ade depan mate. Senang nak menjagenye.....
Betape ijok.... kalu dulu tike jaman ghenik2 dan haluih lagi..... 8 oghang anok2nye mampu dijage dan membeso dengan cukup segalenye...
KINI... ini le masenye membaleh jase ibu....
Betape syahdunye romadhan ini bile emok besame tike waketu besaho.... waketu bebuke..... waktu besembang....  waketu membeleinye....
Kalu dulu emok jenuh mengughuih dan memelihaghe kite.....membesokan dengan penuh kepayohan.
Syukran...kini Allah beghi peluwang bejase pade ibu sendighi.....TAPI mane mungkin akan menyamai ape yang emok mampu buwat pade kite.... JASE emok jawuh lebih beso tak tenileikan... banding ape yang kume mampu lakukan... sekado sebeso semut atopun lebih kughang daghi itu.
Namun tetap menghaghapkan keredhoan Allah.....
Kalu dulu:
10 tahun dulu
emok menyuwap makanan pade kite..... kini Allah beghi peluwang pada kite...
emok nyubit lawuk dan muwang tulang takut kite tecekik... kini Allah bagi peluwang pade kita pule...
emok mandi dan wangikan kite dengan bedok.... kini Allah bagi juge peluwang itu....
emok dengan lembut ngejut kite bangkit makan saho.... kini Allah kalihkan pade kite ghope yang same...
emok selimutkan kite takut sejuk dan halo nyamuk tike kite tido.... kini Allah beghi peluwang juge....
emok memakeikan baju dan pakayan... kini Allah sediakan peluwang ghope tu juge....
zaujah tersayang
emok nyapu ubat dan ngaghu kalu kite gatei... kini Allah beghi juge yang same......
emok ngetip kuku dan meghesihkan jemaghi kite takut koto.... kini Allah sediyekan peluwang itu....
Allahu.... tak tekate  banyoknye jase ibu bapok pade kite.... tapi ape yang temampu nak membalehnye jawuh lebih kecik....
Semoge Allah beghi kekuwatan dan teghuih istiqomah. Teghime kasih pade "kekasih tersayang" zaujahku yang terlalu baik tehadap ibuku.... emok kite besame.... syukran jazilan pade anok2... yang menyayangi opoh kome.
Indahnye romadahan kali ini.
Moge kite sekuwage medapat keredhaan Allah SWT dan Allah temukan dengan malam lailatulqadar buwat kite sekuwage.
Allahumma baariklana Romadhan... Waabalighna lailatulqadar....... AAMIINNN YARABBAL AALAMIINNN...




Tiada ulasan:

Catat Komen