Selasa, 17 Julai 2012

Teman Lancarkan Kamus Loghat Peghok Kuale

Kemgahin.....aghi tu.....teman tedengo le ghediyo fm peghok....tedengo le si Os tengoh ghiuh ghendoh belabun dengan pendengo ghediyo fm peghok...deme labun loghat peghok.
Ghalit le teman nengonye...memacam ghope le labun deme. Pada teman  labun deme tu ada betui dan ada tak beghape betui daghi segi loghat daeghohnye....CUMAnye.... kalu ikutkan nahu loghat daeghohnye beteghabo....becampo-campo. Ini kan apa pase bebudok baghu ni deme bukan faham dan tawu sangat loghat ni...main bedei je. Ijok le bemakna loghat deme tu tak betoi...lantok le ape pun sesape nok labun loghat ape pun...ijok saloh aaaihhh...
Peghok  iu sebenonye ada banyok daeghoh...dan loghat labun pun ngikut daeghoh le juga. Macam loghat kuale tak sama dengan loghat bota/paghit dan teluk ansen sekali pun...apetoh lagi beloh tepen dan selame....walopun satu negheghi peghok.
Ada eghap2 sama kalu beloh selama/tepen/dan ulu peghok. 
Teluk intan ngan kuala juga ada eghap2 sama.
Paghit/Lambo/ Bota hampir sama.
Beloh selatan.... macam tg malim...slim river...langkap...deme lain....loghat banyok begantung pada suku ketughunan....ikut rawa...menelen...jawa... dan sebageinye...ikut paham teman le......sebab keghoje teman ni banyok mengonda dan singgoh kedei minum/makan di seknike tempat selughuh pelosok peghok ni.

Ate kali ni teman lancokan (ini bukan yang cine sebut tu kome woiii) KAMUIH LOGHAT PEGHOK KUALE......sekadar sebahagian daghi kazanah bangsa kita (....yang makin nok ilang dah sama ada kuasa...politik...ghete...meghuwoh dan bageinya. Haghap2 lepaih ni naikkan semole meghuwoh anok bangse dan agama kita.

"Kamus ini sekadar sebahagian dari panduan tatakata makna loghat Orang Perak Kuala Kangsar dan Sewaktu dengannya."
CE KOME  TENGOK  SEBELOH KANAN KOME YEKKKK....








26 ulasan:

  1. Assalamualaikum Yob,
    Tahniah Yob. Tapi teman ingat Yob buat buku kamus hardcopy. Cer cari penyusun dan pereka yg pro, buat kamuih bebetoi. Teman sokong!

    Err dah dpt ke cendera buah pinggang teman antor 2 ari lepeih!?

    BalasPadam
  2. waaalaikumussalam...tengkiyu le yong...nyokong kamuih labun telo(loghat) peghok kuale ni. ada banyok lagi base labun yang tak dituleh lagi. takat ini belum beghajat nok neghebitnye dalam bentuk buku. ate kalu ada sesape yang nok nolong mantunye...ape le salohnye. atopun kalu ada sesape yang kopipes daghi blog teman ni dan buat buku habo le ke teman dulu.....
    pase cendeghe buwoh pinggang tu....ijok le pulok ada deme (anok mok mentuwe teman) ngabo ape2 lagi... belum sampei lagi kut....ade le gamoknye tu. kalu ikut kan keropnye udoh betui le...

    BalasPadam
  3. teman gelok sesorang bacenye..haa3..terbaikk

    BalasPadam
  4. Teman tersengih bacenye.banyak perkataan teman pernah dengor masa kecik dulu.opah teman jiran teman memang loghat perak pekat.teman ni udah bercampor.kalau bini teman org perak jugok mau teman cakap perak leso org kate.sekarang ni cakap je bunyi perak sikit tapi idak le mcm opah teman.teman punya vocab perak udah hilang banyak sbb jarang guna.apapun teman setuju terbitkan buku loghat perak sekali sejarahnya.kalau idak hilang ditekan zaman pabila udah takde org2 tua yg cakap perak lagi.

    BalasPadam
  5. terima kasih...teman nak mintak izin ngopi buat tatapan kengkawan di facebook

    BalasPadam
  6. terima kasih.. teman nak ngopi boleh ye, yop?

    BalasPadam
  7. Teman jumpa blog ni sebab nak cari maksud perkataan 'peronjang'. Apa maksudnya tu Yop?

    BalasPadam
    Balasan
    1. peronjang @ peghonjang/tujoh= jolok.
      kalu ikutkan ayat bemaksud benda / alat untuk meghonjang @ jolok...,.tapi begantung kpd bentuk labun ayat. (ayat kasar)
      1. "ape nok dighonjangkan mengkalu kayu pun tak jumpa ni".
      maksudnya, tiada kayu untuk menjolok
      2. "meghonjang hape mike datang ke maghi"
      maksudnya apa kamu buat datang ke sini
      3. "buwat peghonjang hape mike nok nyebuk-nyebuk kat sini"
      jangan sibuk kat sini.
      Gitulah adenye daghi pemahaman teman.....tak semestinye itu yang tepat...wallahuakalam.

      Padam
    2. haahhaha.. mike nak
      buat peronjang hape batang kayu tu wehhh En Harris Abd hamid?

      Padam
  8. Teman seghonok bebeno dengo labun dema weii..ate miker cakap kuale pekat sungguh ler..tabik Aciklee

    BalasPadam
  9. As salam . Teman nak nanye skit, apa maknanyer seghuer? Base lame ni. Idok teman paham. Bulih yop terangkan maknenyer dak?

    BalasPadam
  10. As salam . Teman nak nanye skit, apa maknanyer seghuer? Base lame ni. Idok teman paham. Bulih yop terangkan maknenyer dak?

    BalasPadam
  11. Seghuer ... Seluo pandak
    Pentelon... Seluo panjang

    BalasPadam
    Balasan
    1. tengkiyu yob...ade setengoh kate mentelon..same le pentelon.
      seghuwe..seluwo katong...adik beghadik seluwo tido cine apek.

      Padam
  12. yop nak kopi pes bolih ya...nak buat rujukkan..maklum le dah lama x dgor org ckp perak disini
    terima kasih yop

    BalasPadam
  13. assalamualaikum...teman nak tanye ni...kalo tak silap teman kat kuale tu ada kg yg cakap macam bahase minang. tu kaum minang ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam. ijok pulok teman tawu. gamoknye gitu le. ate kite ni kaye dgn memacam base...

      Padam
  14. Alahai pak yop... Rindu teman dengan opah teman kat gugusan manjoi lebuh rajawali Ipoh. Raya je teman "keluorkan" loghat perak ni... Alhamdulillah, walau beghanak kat Selangor susur galur mak ayah teman orang perak takkan teman Lupe.percakapan teman dengan mak teman pun adalah sikit cakap perak. Kalu bukan orang perak, tak door deme nak paham pak yop. Hihihi

    BalasPadam
  15. Alahai pak yop... Rindu teman dengan opah teman kat gugusan manjoi lebuh rajawali Ipoh. Raya je teman "keluorkan" loghat perak ni... Alhamdulillah, walau beghanak kat Selangor susur galur mak ayah teman orang perak takkan teman Lupe.percakapan teman dengan mak teman pun adalah sikit cakap perak. Kalu bukan orang perak, tak door deme nak paham pak yop. Hihihi

    BalasPadam
  16. Lupe lak. Teesilap tulih di. Menggelupor pakai enset Android ni. Tak door teghuih jadi tak door pulak. Huhuhu. Tak sempat teman nak betuikan.

    BalasPadam
  17. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  18. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  19. Assalamualaikum Yob. Baguih bbeno kamuih ni Yob. Ate buleh ke teman mengopinye. Mohon kebenaran Yob ye.
    Hussien Abd Wahab, asey oghang Kg Kuang, Chemor.

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam yob...ate ape salohnye...mengkalu ada cadangan boleh habo ke teman...nokok namboh mane yang kughang....

      Padam
  20. assalamualaikum yeop...boleh tak saya nak tahu perkataan sedap sangat dlm loghat perak?

    BalasPadam
  21. waalaikumsalam yop. kalu nak di caghi yang khusus dan bebeno tak mandang yob. biyasenye deme nyebut ngikut loghat setempat dan keghalitan tempatan. mungkin teman tak nempuh atau bejumpa. sepanjang idup teman kalu pasei sedap sangat ni ngikut benda tesebut. kalu makanan umpamanya lain, kalu tentang suwaghe atau kelaku yang sedap lain pulok nyebutnye. kekadang duwe tige pekataan menjadi gabungan bagi maksud tesebut. bemakna ayat tesebut menggambokan kesedapan ....bagi oghang yang paham diye tawu le...
    umpamanya kalu pasal sedap sangat pada makanan....
    "huuu....ngetek kaki dibuwatnye"....itu bemakna menggambokan sedap sungguh benda yg sedap dimakannya. endak pulok siyap dengan lenggok nada suwaghe bile becakap...
    atau dengan caghe laku dan pebuatan...."huhhh...(siyap geleng kepale dan jari good) gitu le...wallahuaklam daghi teman yang tak beghape gheti ni...

    BalasPadam