Selasa, 28 Januari 2014

KAJANG..................

kah..kah...kah.... pasei azmin...nuar jadi bangang....adun kajang jadi mangsa....kalid bakei jadi mangsa.....puak bangang dalam pati ...jadi gelojoh tunjuk peghangei tengin.....penyokong pati belaga pitenoh .....memasin betahan sikap pati...pemimpin apoh ijok deme ngelupo lebih  muwat dosa keghin... tuan blog konon salughan pati.. miyo penyokong belaga angin  ..macam mewah sangat dapat paedoh.....waheinye ghugi...
Puwok umnongok jadi hingke yaamat....blogger setan umnongok ngekek tak payoh susoh caghi modei...tika nyawa umnongok udoh nok hawup tumpo...nyawe nyawe ikan....sesaje buwat isu bagi oksejen kat pati setan tu.
tak ke BANGANG koje macam tu.....sedap aje rafizi...sempat mikio seteghategi...konon nyelamat selangor daghi lebuh ...bila najib lebuh...lantok le kamu nok kata ape pun....tapi koje BANGANG tu memang makin jelaih.
Ate idok ke kome nok nyelin-nyelin peghanan si kusrin su tu......tak ade pulok sesape sedo....
aje sangat amat kome ni....hampok wok kome......

Rabu, 8 Januari 2014

PENANGAN GHEGE BAGHANG NAIK.....

Teman udoh lama tak belabun kat sini....ate udoh tak mandang intenet...ambit celcom...ghope hampeh...bayo mahei...fungsi teghuk. Ambit maxis...lagi ghope tak ngasi sungguh.....
penyudohnye...numpang2 le mana-mana ikut dan. Anok ada pakei yes...teman numpang-numpang le dengan anok-ankok...itupun yg mayonye teman juge.
Kemaghen teman nyinggoh minum yangat kat kedei kopi dekat kg.di  jalan manong.
Tetiba masuk soghang budok...teghuih ngode yangat.....
"Abu tei paneh satu...susu lebih sikit" kuwat kemain soghe diye....sambei mukok nasik lemok bungkuih....
Tak lama yangat sampei....tengoh syok mulun nasik...tepon bedeghin....
Daghi gaye nyawabnye...nyughuh leghah...ade hei pasei koje...gamoknye...
Ate yangat paneh...mane nok ngeghup kekejap itu...
" abu....bok ayo aih sikit...paneh yangat ni !!!...mane ghope nok minumnye"....toghek je molot budok tu.
"Tadeyyy...tei paneh jugak mawu....belakang skarang sujuk jugak mawuuu...."abu mole beletei balik.
"Iye..le...aku nok leghah ni... ada oghang manggei aku...bok le aih tu sikit".....baleh diye.
"Apa sikit-sikit....tadi susu jugak sudah libeh...skarang aih jugak mawu....sikit ka banyak ka duwe kupang jugak mawu bayo...." abu mole ngeluwokan setail ngelupo kelin diye.....
"Aiiii..mokkkkk...mintok sikitpun kamu bukan main  bekighe bebeno yekkkk..." budok tu udoh gegham....
" Ya laaaa....apa ingat peri jugak mawu.....kalu free kalu apa meniaga punya worang mawu caghi makan...skarang summma... barang ada naik....susu naik...gula.naik...minyak naik...tupung roti naik...tol naik...cukai naik...ikan naik...aih batu jugak lima kupang sudah nik....skarang darah jugak sudah ada naik...."  udoh makin jadi si abu ni...ate kelin, dapat becakap...ghope madey juge...banyok kelentongnye pulok....
Penyudohnye deme betengko...ate sampok di satu oghang tuwei...otai juge nampoknye....
"haaa..udoh..udoh...kaghang bukan baghang je naik....batangpun ni kaghang naik" (diye maksudkan batang penyapu yg tesando kat tepi tiang kedei tu) jeghokoh dik oghang tuwe otai tu....
ate taim itu juge le masuk le soghang pempuwan udoh beghumo...diye ni  kuwat latoh...sangat amat latohnye...ate tesampokle diye nyebut batang naik...batang naik...ate dalam pada itu ade juge yg gemo ngusik..".batang sape naik" kata deme....ate jangan dikenang le .,..si abu le yg kena...batang abu naik..ee..ehh..eehh....batang abu naik....ee..ehh...eehhh....
abih satu kedei...keghaih peghut di buwatnye.....ade yang besembo..yangat...yang besembo sobok koi putu...tebelahok yangat dan kuwoh ghotipun ade.....
itu le penangan baghang naik.....Jangan dibuwat main latoh ni kome..abih ilang malu....

INI YANG IYE NYE KOME....JOM TUGHUNKAN DEME.....

Ahad, 3 November 2013

NYUSUP NYASAP TAIM HUJAN

Taim ini nyemedang je ujan...kadang boleh nogheh...kekadang ijok. kekadang tengoh syok2 nogheh...bedeghu tetiba ujan...kekadang datang selo2...ada taimnye mengejut lebat...kekadang kejap2....pendekkata asei batang pokok basoh tak boleh le nogheh. kalu togheh juga...aje ngan tolo le...abih gitu je leleh susu getoh.
kemaghin...tetiba membe nepon teman "jom ke dango doyan teman" katanye.
ate taim ini ada juga sesetengoh oghang ada bebuwoh doyannye...ada yg lebat...ada yang jaghang2 sebijik...teman pulok hagham mandang bedoyan. kut ada pun ada le bebeghape bijik... beghebut dengan tupei. banyok ke tupei je yang kenyang....
sampei dango....leghah je membe teman meloh doyan...makan le sulaih dua...bukan beghani sangat makan banyok...udoh tetuwe ni tak beghani makan lebih....makan je 5 nam ulaih kaghang...haaaaa... keghaih le batang tengkuk...mole tak tentu hale je ghasenye. nok kata daghoh tinggi ijok pulok saghi 2 ni ghasenye.
Lepaih tu membe teman ngajok nyusop nyasap dalam kebun getoh semok dia. aje ngan meleh juga dia ni...kata ati teman...boleh dia nogheh semok2 ghope ini. " teman ngadap doyan ni...udoh sebulan juge le  tak nogheh", katanye lagi...patut le gajoh begighipun tak nampok kebun getoh semok ghoipe ni.
 "jom ngutip cendawan katanye" syok juga buat gulei lemok campo suun dengan daun salang katanye. apa lagi udoh lama juga tak ngutip cendawan ni. cendawan ni kalu cencalang oghang mampuih tak siyo dik deme...'ghacun' kata deme. lantok kome, pada kume ni antaghe cendawan liyo yang sedap. ghope dan ghase kalu dipegang macam pestik...cuma yang syoknye buat gulei lemok je. dia gemo tumbuh pada kayu2 gheput ateh tanoh pada cuace lembab2 basoh.
ate dapat le kume sepestik soghang....nama lain tak kume tawu...kume panggei dia cendawan mangkuk. ngonenye meghoh jambu bebentuk mangkuk. jenuh teman google caghi nama saintipiknye hagham jumpa...gambo pun tak mandang. ambit kome...ni dalam utan memang banyok. tapi kalu takut jangan pasei2 makan...




Rabu, 30 Oktober 2013

TERKINI...COP SEKEJAP

UDOH LANTOK DIK DEME MEMACAM BENDA DEME NGACO KAT LAM  TEMAN NI...ATE COP KEJAP...

Jumaat, 23 Ogos 2013

Allahuakbar.....Dunia Haghi Ini....


Udoh tak beghape lalu nok becakap......
Boleh kumat-kamit aje molot ini....
Dalam kepala jenuh.....
Beputo-puto.....
Beseleghat bejeghait......
Segale ughat daghoh otok.....
memikiyo.....mengenang.....
Apa jadi penyudohnya.....
segala petaka....yang teghuih menimpa.....bumi yang fana ini.......
Bumi Malaya yang ada ini.......
tak telalu tekata.....
melainkan tekedu.....
angkaghe durjana emeno.....ubn....
Ya Allah Kau ampunkan hambaMu yang lemah ini.....beghilah kekuatan iman dan semangat pejuangan pada hambaMu yang lemah ini....atau Engkau hapuskan kekusutan ini yang bepunca daghi pihak yang yang menghina Engkau....Engka hapuskan mereka......





Isnin, 5 Ogos 2013

SELAMAT MENYAMBUT HAGHI GHAYE IDUL PITEGHI

KEPADA SEMUA MUSLIMIN DAN MUSLIMAT TEMAN UCAPKAN SELAMAT NYAMBUT GHAYE IDUL PITEGHI.....GHAIKAN KEMENANGAN INI DENGAN PENUH KESYUKUGHAN DAN BESEDEHANALAH KITA MEGHAIKANNYE.....SEMOGA ALLAH MEGHAHMATI SESAMA KITA.

Isnin, 15 Julai 2013

LAGI LABUN PASEI BUWOH KEGHOME...

TAWU  KE  KOME  BAHAWESENYE   BUWOH    KEGHOME   LE   PALING BEKHASIAT   DALAM   DUNIA  INI.

• Percayakah anda bahawa kurma tidak menyalurkan bakteria dan mikrob? Ulat yang ada di dalam kurma lama dapat memusnahkan amuba dan membunuh bakteria yang mungkin menyerang manusia.
• Seandainya tidak kerana kurma dan kopi arab, nescaya penduduk Jazirah Arab akan diserang berbagai penyakit yang tidak diketahui hujung pangkalnya kecuali oleh Allah.
• Tahukah anda bahawa orang yang memakan kurma setiap hari tidak akan didekati jin?
• Percayakah anda bahawa ekstrak kurma dapat mengubati kemandulan wanita?
• Tahukah anda bahawa makanan dan ubat paling penting bagi para angkasawan adalah Kurma?
• Tahukah anda bahawa buah kurma lebih sehat daripada kaviar?
• Tahukah anda bahawa sabut pokok kurma adalah pembersih yang paling baik bagi tubuh dan dapat melindunginya dari penyakit-penyakit kulit?
• Tahukah anda bahawa apabila kurma direbus dan diminum seperti teh maka ia dapat menggembirakan hati yang sedih?
• Tahukah anda bahawa kurma barhi dianggap sebagai eliksir bagi para pemuda dan di dalamnya tersimpan rahsia besar kerana ia dapat menggiatkan kelenjar dan menguatkan saraf?
• Tahukah anda bahawa setiap 100 gram kurma mengandungi 318 kalori, setara dengan 315 kalori yang terkandung dalam setiap 100 gram madu?
• Tahukah anda bahawa sebutir kurma dapat membekalkan anda kalori yang cukup untuk aktiviti seharian dengan penuh semangat?
• Tahukah anda bahawa makanan paling baik yang digunakan oleh askar perang adalah kurma, kerana kurma membekalkannya dengan kalori, menguatkannya, dan menggiatkan kelenjar adrenal sehingga dia menjadi seorang yang berani dan tidak takut akan kematian?
• Tahukah anda bahawa terdapat sejenis pokok kurma yang mati seiring dengan kematian pemiliknya?
• Tahukah anda bahawa ada 1,450 jenis kurma di seluruh dunia?
• Tahukah anda bahawa kurma mengandung protein tumbuhan yang bagus dan mudah dicerna?
• Tahukah anda bahawa kurma mengandungi sejumlah vitamin, seperti vitamin A, vitamin B, vitamin C, biotin, riboflavin, dan lainnya?
• Tahukah anda bahawa kurma bermanfaat untuk mengubati kekurangan darah kerana ada kandungan zat besi dalam kadar yang tinggi?
• Percayakah anda bahawa kurma dapat menguatkan rahim ketika melahirkan kerana mengandungi hormon pitosin yang berkhasiat mengatur proses melahirkan?
• Percayakah anda bahawa kurma dapat mencegah keradangan kerana mengandung antiseptic dan antirematik?
• Percayakah anda bahawa kurma mengandungi kadar serat baik yang bermanfaat untuk membantu gerakan usus dan mencegah sembelit?
• Tahukah anda bahawa kurma dapat melindungi usus besar dari kanser?
• Tahukah anda bahawa kurma adalah penggekang nafsu makan?
• Tahukah anda bahawa jenis kurma yang kalorinya paling rendah adalah ‘ajwah Madinah, razizi, dan rabi’ah?
• Percayakah anda bahawa jenis kurma yang paling sesuai untuk mendapatkan tubuh yang ideal adalah Hulwah Ha`il, kerana setiap 100 gram darinya tidak mengandungi lebih dari 67 kalori?
• Percayakah anda bahawa jenis kurma yang paling banyak mengandungi mineral dan vitamin yang tinggi dari potasium dan besi adalah rabi’ah Madinah?
• Percayakah anda bahawa kurma adalah ubat bagi orang yang menderita kekurangan berat badan kerana kaya dengan tunggal-tunggal yang tidak memerlukan proses pencernaan?
• Percayakah anda bahawa kurma dapat mengurangi ketegangan syaraf yang diakibatkan oleh aktiviti kelenjar tiroid yang melampau?
• Percayakah anda bahawa kurma adalah makanan yang mudah dicerna dan tidak memberatkan tubuh?
• Percayakah anda bahawa kurma dapat mengurangi rasa lapar yang amat sangat pada orang yang berpuasa?
• Percayakah anda bahawa kurma dapat menyediakan perut untuk menerima makanan dan mencegah konstipasi?
• Tahukah anda bahawa kurma dapat melancarkan kencing dan mencuci ginjal?
• Tahukah anda bahawa kurma dapat membersihkan liver dari racun dan meredakan pergolakan saraf?
• Tahukah anda bahawa kurma basah mengandung kadar gula tinggi yang mudah dicerna dan diserap seperti glukosa?
• Tahukah anda bahawa kurma basah dapat menurunkan tekanan darah bagi perempuan hamil dan menormalkannya ketika prakelahiran?
• Tahukah anda bahawa kurma basah dapat membersihkan usus besar (kolon) sehingga bermanfaat untuk membantu dan memudahkan proses melahirkan?
• Tahukah anda bahawa kurma dinamakan dengan manjam (tambang) kerana mengandung banyak unsur mineral seperti fosfor, kalsium, magnesium, besi, sodium, sulfur, dan klorin?
• Tahukah anda bahawa kurma terdiri dari 21% air, sejumlah besar vitamin, 2,1% protein, 18% lemak, 73% gula dan 3% serat?
• Percayakah anda bahawa kandungan kalori dari 1 kg kurma sama dengan kandungan 1 kg daging?
• Tahukah anda bahawa kandungan nutrisi 1 kg kurma mentah setara dengan 3 kg makanan lain?
• Percayakah anda bahawa kurma dapat memelihara kelembaban dan kecerahan mata, serta menajamkan pandangan pada malam hari?
• Percayakah anda bahawa kurma dapat melembabkan usus sehingga memeliharanya dari radang dan infeksi?
• Percayakah anda bahawa kurma membekalkan tubuh dengan zat besi yang diperlukan oleh darah dan fosfor yang membantu proses berfikir?
• Percayakah anda bahawa kurma menyuplai tubuh dengan panas dan vitamin yang membantu pertumbuhan dan menguatkan saraf?
• Percayakah anda bahawa kurma dapat membantu menenangkan perasaan dan jiwa sehingga disarankan kepada orang yang berpenyakit saraf dan panas baran?
• Percayakah anda bahawa memakan kurma sebelum makan pagi dapat membunuh cacing?
• Percayakah anda bahawa kurma dianggap sebagai makanan paling baik di gurun sahara kerana dapat disimpan dalam masa yang lama tanpa ditimpa kerosakan?
• Percayakah anda bahawa kurma memainkan peranan yang baik dalam membersihkan zat-zat beracun yang dihasilkan oleh proses asimilasi bahan makanan dalam tubuh?
• Percayakah anda bahawa di antara penduduk Sahara dan Oasis tidak mengidap kanser kerana mereka biasa mengambil kurma sebagai makanan asas?
• Percayakah anda bahawa garam-garam alkali yang ada dalam kurma berfungsi untuk membetulkan kemasaman darah yang diakibatkan oleh pengambilan makanan-makanan berlemak yang melampaui batas?
• Tahukah anda bahawa kurma tidak mengandung zat-zat yang dapat menghalangi penyerapan zat besi?
• Tahukah anda bahawa kurma juga dapat meningkatkan daya serap dalam tubuh, khususnya pada anak-anak?
• Percayakah anda bahawa jenis zat-zat gula dalam kurma dapat diserap dengan cepat sehingga dapat terus sampai ke darah dan sel-sel tubuh?
• Percayakah anda bahawa kadar serat dalam kurma pada fase ruthab sekitar 2% dan meningkat hingga 4% pada kurma yang disimpan?
• Percayakah anda bahawa kurma mengandung fosfor dengan kadar yang lebih tinggi daripada kadar fosfor dalam apricot, pir, stroberi, dan anggur, dan bahwa dalam setiap 100 gram kurma terdapat 40 miligram fosfor?
                                                                                              
Teman kopi peh aje...tengkiyu pada yang punya usaha awei...


Selasa, 9 Julai 2013

BUWOH KEGHOME @ BUWOH TAMA

Buwoh keghome (phonex dactylifera) atopun buwoh Tama.... menghopekan tumbuhan padang pasyo. Ianye banyok dibuktikan caghe santifik akan kebaikannye. Maloh dalam kitab al Qur'an ada nyebut pasei keghome....baginda Rasullullah SAW ada banyok kali ngabokan khasiat dan ianye amat ghapit dengan sighoh nabi.



" Kemudian Kami tumbuhkan kerananya kebun kurma dan anggur untuk kamu. Di sana kamu perolehi  buah-buahan yang banyak dan sebahagiannya kamu makan" Al Mukmin ayat 19.




“Sesiapa yang memakan 7 biji tamar ‘Ajwah’, dia akan terkawal daripada kejutan syaitan dan sihir pada hari itu“. Sabda Rasulullah SAW.

Sains kate kandungan peghotinnye ada lebih koghang 2.5%, seghat 8.0% tapi gulanye  yaamat tinggi, sampei 63%, majoghitinye adalah glukosa. Lemok palin sikit 0.4% aje. Keghome kaye  zat besi, kalsium, fosforus, sodium, potassium, vitamin A, C dan niasin.

Antaghe 7 kesiat keghome...kalu mengkome nok tawu...

1) Gulanye cepat dipeghoses dan magi kita tenaga yang cepat.

Gula ghengkaihnye (monosaccharide) yaamat tinggi lebih daghi buwoh pisang, Bebeza dengan bebuwoh lain yang sukrosa (disaccharide). Disaccharide macam sukrosa  kena pecohkan dulu oleh enzim sebelum bertuko jadi monosaccharide baghu diseghap tubuh sebagei tenage.

“Rasulullah SAW berbuka puasa dengan beberapa biji buah kurma sebelum sembahyang. Sekiranya tiada terdapat kurma, maka Baginda akan berbuka dengan beberapa biji anggur. Sekiranya tiada anggur, maka Baginda meminum beberapa teguk air“ Hadis riwayat Ahmad

Jadi makan le keghome masa bebuka pasei ianye cepat magi kita tenage dan mudoh nok solat megherib....lepaih ....nabi pun udoh sunatkan....ate banyok le pahalenye.

2)  Kaye dengan seghat dan potassium

Keghome amat tinggi seghatnye. Lebih tinggi daghi pisang...

3)  Penguat daya ngingat.
Makan keghome pun boleh nguwatkan daya ngingat. Bukan makan kesemih je boleh nguwat ngingat.

4) Baik untuk pempuan mengandung/bersalin
Maryam...ibu nabi Isa alaihisalam....hanya makan keghome waketu beghanokkan Nabi Isa AS.
“Dan goncangkan batang kurma itu kepadanya, nanti ia gugurkan atasmu kurma yang masak,”Surah Maryam, ayat 25

Ada ngatekan daghi labun web intenet buwoh keghome baguih yaamat utk oghang pempuwan ngandung...sebab mudohkan dia beghanok dan dpt ngoghangkan pengalighan daghoh masa beghanok.Anok yang laher kelok.....dipecayai ada sipat2 baik akhelok...penyabo....besantun...dan ceghodek akeinye.

5) Boleh jadi penawo kepada racun
Diriwayat oleh Aishah r.a., “Jika sesiapa yang selalu makan kurma akan dihindari daripada terkena racun yang dimakan.”

6) Meghawat penyakit
Biji keghome juga ada dibuat ubat. Kiso sampei hanco haluih....minum dengan ayo.

7) Ngubat buasir.
Ghajin makan keghome aje bebeno yaamat-amat elok untuk badan kita.


Tapi buwoh keghome pun udoh makin mahei yekkk kome. Keghome nabi dekat 130 sekilo. najwapun 7 lapan puloh sekilo. Ate makan le yang bagi dik oghang taim bebuka...haaa itu peri. Kalu lalu ngumpoaikan mana yang tak abih taim bebuke tu...selalunye daghi tempat bebudok...deme tak gemo sangat keghome...kumpoi bebnyok bawok balik boleh le nguntei sepanjang malam...ha..ha...haaa...

Mengkalu ijok meli usop tayup juga le.... SELAMAT MENJALANI IBADOH POSE DI BULAM MULIA ...RAMDHAN AL MUBARAK INI.  Banyok2kan le ibadoh sunat....ghajin sedekoh. Yang wajib disegeghakan....

Isnin, 1 Julai 2013

Udoh Makin Peghit ......Labun Etoh Ke Mana....Janji Udoh Jadi Capati Hangit

Ke mana2 pegi...ke mana2 belonggok....ke mana2 beghimpun....ke mana aje ade oghang ghamei belabun....sikit sebanyok deme mesti nyebut pasei ghege baghang mahei....belanja idup udoh naik....caghi duit makin payoh. koje tak mandang, nok makan pun peghit ni...
HaAAAAHHHHHHHhhh..teman ghase ini le pelantoknye kalu idup....anok sekoloh dan nok sambung belajo...peghit beno nok nyediakan duit..
INILE PADOHNYE.....Lepaih PR 13.....habuan yang kome dan kume dapat.
PASEIIIIINYEEEE...
ada telinga  tak mawu nengo elok2....
ada molot tak mawu becakap elok2.....
ada akei....tak mawu diguna elok2......
ada otok.....tak mawu pikiyo elok2....
ada hati...mudoh temakan hasutan....

kesimpulannye...
JENIH BENOK ATI....TAK MAKAN DIHAJO....JENIH MUDOH DIBODO OGHANG itu le dia.
ayat kasonye...padan dengan muke...puah ati kome...
Sebabnye.............
PR udoh tunjuk jalan.....
PR udoh bagi jalan....
PR udoh bagi amaran
PR udoh pujuk elok2

kome nok juga ke UBN......
sekaghang ....haaa....dapatle....

Isnin, 24 Jun 2013

Jeghobu....

Jeghobu...pulok...deme yang mako utan....sampei ke kuale ni nanggung sengsaghenye.
Yang heghannya tetiap tawun benda ni tejadinye. Ijok seghik2 ke deme. Tamok haloba bebeno deme Indon ni. Kalu boleh selagi ada utan habih ditebang. Lagi ada utan bagi ke 'oghang kepaghat' jadi duwit...ate duwit segale-galenye buat manusia jadi hughu-haghe.
Jeghobu ni bukan takat ngelupo ngelejatkan oghang ghamei....kedei juwei musk.... laku ngalohkan ngelejat ampokwok deme....daghi kupang2 ghegeinye...naik seghengget.....mendadok.
Taim paneh ni pulok...Allah tak magi ujan lagi...getoh udoh keghin meleleh tak siyo susu keluwo. Lantok le suboh sepi'ie datang nogheh...susunye meleleh je. Taim ini juga pokok pisang macam diseghang penyakit..pelik buwoh tak mau tuwe...batang busuk pada empulonye. Segala jenih pisang jadi ghope itu. Ayam kampung tak beghenti mati mengejut....macam diseghang penyakit pelik.
Bebuduk kampung makin tak siyo betandang ke semejid. Kalu dulu taim jumaat paling tidok ade le juga deme nyenguk...sekaghang ni jangan kata taim megherib...isya....taim jumaatpun hajab dideme doh.
APA DAH JADI UMAT ISLAM HAGHI NI....khususnye kat kuala ni....GAMOKNYE INI LE KESAN....bila GOMENNYE tebentuk daghi caghe HARAM...maka beghekat ghakyatnye ilang....beghekat kepimpinan ilang...beghekat ghejeki juga ilang....beghekat negaghe juga ilang....GHISO BALA ALLAH LEBIH BESO.......Ya Allah...beghi le petunjuk kepada deme yang zalim ago deme dapat hidayoh dan insaf. Beghi le  keampunan pada kume semuwe...dan jauhkan le bala daghi melanda tempat kume ini....amin.....

Ahad, 16 Jun 2013

Caghi Kedameian Buat Umghoh dan Ziaghoh Lepaih PRU13.

Abih je PRU teman besiap le nok ke Mekoh buat umghoh. Teman udoh dafta sebelum PRU lagi.
Elok le pulok habih je taim PRU....teman udoh boleh pegi....alhamdulillah.
Seghonok bebeno dan ghase syuko tak tehingge ghasenye...meleleh ayo mate teman taim bedoa dan ngadap kaaboh. Mintok ampun bebanyok ateh segale dan seknike dosa teman, mok bapok teman, anok bini teman, kengkawan dan jemaoh teman. kemakmughan kampung teman, Udoh teman sampeikan,....ngadu pada Allah....segalenye...hinggakan deme ngecek PRU dan kezaliman deme.... teman mintok kat Ghaudoh, Mesejid Nabi, Hijir Ismail dan Multazam..... haghap kemenangan balik pada yang hok. Semoga Allah teghima peminytaan hambanye.
Moh kita nyuso2 sikit sebanyok gambo yang teman dan ambit.

Pemandangan masjidilharam  taim dedulu. Udoh tinggei kenangan.

Terkini masjidilharam tengoh dalam peghoses uboh suwei lagi beso demi membeghi keselesaan kepada jemaoh.

Pokok keghuma tengoh bemusim sekaghang. Tapi masih hijo... dekat nok kekegho le gamoknye tengoh ini. Kate dik deme untuk masok peghelukan suhu 45 deghejoh ke ateh. Taim teman sampei tu takat 40 ke 42...dekat2 nok balik cecoh 45 ke 47. Aje memang paneh le...ate tanoh arab padang pasyo memang le paneh...tapi banyok hikemohnye.


 Saloh satu yang unik kat mesejid Nabawi. Atap payong boleh kembang kuncup.
Dan le 2 kali teman masuk Ghaudoh sebeloh makam Nabi Muhammad SAW dan 2 sahabatnye...Saidina Abu Bakar dan Saidina Umar. Alfatihah buat kekaseh Allah. Ghase nok pegi lagi dibuatnye...ghindu teman...

Dibawok dik deme ziaghoh meghate2. Ini dekat bukit memanoh Jabal Uhud. Udoh hauih bukit tu naik dik oghang beghibu saghi...nampok udoh ghendoh le sikit. Kawasan ini seghonok meli keghuma....mughoh le sikit. Kat sebelohnye ada makam saidina Hamzah dan 70 oghang yang syahid masa peghang uhud. alfatihah.....sedekoh le...mengkome oiii...


Ini antaghe bebeghape puluh teghowong yang ada arab saudi. Canggih.

Pemandangan daghi satu sudut pekampungan penduduk di mekoh.

Tengoh ini deme gemo nanam pepokok. Udoh banyok pepokok di tanam di Jedoh. Tetiap pokok ada paip ayo.

Gambo laut meghoh letoknye semejid teghapung. Laut ini misohkan Jedoh dan Mesir kat sebeghang sana.

  Mengkalu ke Mekoh tak jumpa unte, menatang yang paling baik dan yaamat jinok tak soh le kome....
Aje bebeno jinoknye. Susu unte...sedap weh....5 ghiya sebotoi...

Jenih kapei tobang  yang kume naik.

Menimbun kotok ayo zam-zam untuk kume bawok balik. Itu belum yang dalam bid...kume soghok2 dalam kain ihgham....

Seghonok kome buat umghoh ni. Ghase nok pegi lagi....mudoh-mudohan dapat le pegi lepaih ni....amin YaAllah....

Isnin, 10 Jun 2013

SOH SENYAP JE........

Dua tiga minggu lepaih mengundi ni....daghi kedei kopi, mawok ke semejid.....soh senyap hapoh tak beketik oghang2 kg pasei politik lagi. Hangat taim bekempen dengan taim ini ghope beza yangat kopi paneh dengan yangat kopi aih. Las sekali deme hangat pijonya dalam 2 tiga haghi lepaih neghima keputusan PRU. Memang hangat ati le....yang petama pasei deme nipu...tak jujo...zalim....teghang2. Yang kedua pasei oghang melayu ada yang masih bodo dan mudoh ditipu emeno...ijok seghik2.
Deme ngaghap yaamat....brim 1200.....kita tengok jauh mana bodo deme ni.
Mawok minggu kedua lepaih itu.....deme maleh nok belabon lagi...bukan pasei udoh tewah....magi can biyo petisyen nentukan. Dan yang paling tentunya....ayat2 penyejuk jiwa...."iyokan....deme nipu.....deme akan tanggung azab neghake Allah kat akhirat esok....nanggung anok bini dengan duit hagham daghi hasei gaji hagham...pasei dapat kose caghe hagham" kalu ada yang ngatekan he politik tak temasuk dalam ughusan pahala dan dose...itu lagi beghat jatuh tak beagama le pulok....silap2 2 kali dose.
Oghang Islam memang wajib teghima Qado dan Qadar....sesudoh usaha dan tawakei....lebihnya seghoh le pada Allah Subhanawatala. Kini kita seghohkan le pada Allah ateh ughusannya pulok.
Memang patut beno soh sunyi ghope itu.

Khamis, 9 Mei 2013

MOH KITA SAMA-SAMA NGEJO PENCUGHI ......TAK CUKUP LEMBU...PRUPUN DEME CUGHI....


“Kalau dahulu saya mengejar pencuri lembu, sekarang saya akan kejar pencuri keputusan PRU ini kerana kerajaan haram yang ditubuhkan adalah sebuah mandat yang akan mencuri masa depan Malaysia," katanya pada program Suara Rakyat Suara Keramat: Tolak Penipuan PRU 13, di Stadium Kelana Jaya kelmarin.

Menurut Rafizi, pembongkaran penipuan itu sangat penting bagi memastikan segala kecurangan dalam PRU akan datang dapat dibasmi dengan lebih berkesan.

“Kita tidak mahu penipuan ini berlaku lagi, lagi dan lagi. Kita mesti bangkit menolak penyelewengan yang jelas ini dan kita mesti lawan sampai ke Putrajaya,” katanya lagi.

Teman cukup tabik pada Ghafizi ni.......aje ngan buwah budok ni...buwah-buwah...beghani. Akei codek yaamat..... moh teman sokong...

Isnin, 6 Mei 2013

6 Hb HAGHI HITAM LEGAM BUAT GHAKYAT MESIA.................Ya Allah Hancokan umno sehanco-hanconya macam hanconye tenteghe abrahah.

Assalamualaikum mengkome.....lama juge teman tak nyenguk laman labun teman ni. Setat je bubo pelimen...teman udoh sebuk yaamat...(sebenonye udoh 2 tawun besiap sedia nok ngadap p/ghaye ni)...muat keghoje siang malam besama bebudok kampung teman. Mujo le bebudok kg ghajin. Ngaghap oghang tuwe.....ghope teman ni...ada le soghang duwe je.  Daghi koje nebang buluh....motong kayu...nighi hemoh....masang bendeghe...masang bene...meghaih undi ghomoh ke ghomoh....ngejo ceghamoh sana sini....ngikut konboi...bejage  kawalan malam2 last....ngutip koteh pitenoh musuh2 Islam yang haghi2 betabo ateh jalan.....sampei le muat koje haghi ngundi....2 haghi lastnye...udoh tak dann tido. hampei 2 haghi tak tekolap mata....muat koje je....sebelum aso ptg 5hb tu cemaih tak tumbang.....lelapkan mata kejap 10 menet....deme nelepon...begegaih balik ngawei bebudok petugaih2 supaya plan tugaih bejalan lanco.
Last2 jam 11.00 mlm. mata dan badan hilang kawalan....ghebohhhhhh....sedo2 jam 6.30 pg. saje oghang ghomoh tak siyo ngejut....gamoknya....tawu teman gheboh bedighi malam tadinye.
esoknya 6 hb teman tepinge2...apa keputusan malam tadi gamoknye?????!!!. Tengok tepon...penuh mesej dan panggilan tak bejawab. Mace je mesej daghi 1 ke satu...teman teduduk.....bukan letih...bukan lemoh....tapi kaki dgn pinggang sendighi naghik badan teman tejelepok ateh katei......labun2  mesej nunjukkan UBN NIPU lagi.....



Sejam dua juga  teman tak belabun apapun....oghang ghomohpun buat2 ijok ambit tawu. Tak siyo saghapan...teman nyalit gagham bukit (ghutin haghian teman) teguk ayo sejuk.....
Teman baghin balik...biyo teman ghehat lagi.....zzzzzzzzz. (Ayam itek dalam ghebanpun teman tak ingat doh...makan ke ijok haghi tu....teman tak tawu.....bayangan teman gelap....segelap dewan yang 'blackout' atau 'magic blackout')
Lepaih aso...teman nyuso2 kg...sayu nengok bene dan bendeghe ijo puteh megoh bekibei. Otok teman teghuih beputo.....ghasei2nye kume udoh koje kuat....udoh nyalankan t/jawab secukup2nye. Wahei petang sebelum itu mawok ke malam...metoka beduyun-duyun lalu...anok2 kg teman pun ghiuh ghendoh balik...maghekaih dan pos p/ghaye PAH penuh dengan kunjungan dan sapaan anok peghanto....bando kuale tenat daghi petang mawok ke malam dgn metoka ...mutu....loghi...dgn kibaghan bendeghe ijo puteh ato keadilan.
Masa ngundi elok bejalan lanco...ada le sesekali nepeh dan ngalo keluwo ghope2 oghang yang cughige....
Top...top....macamane boleh kaloh.........gelap lagi otok teman mikionye....bukan aje sebab tempat sendighi kaloh...tapi Peghok tak masuk akei kaloh....Kedoh lebuh.....Saboh ilang jangkaan.....
Lepaih megheghib balik ghomoh jenguk tenet....dalam belog dan you tube......masyaAllah....PENIPUAN TEGHANG2.....tapi teman gelap balik......'blackout'........sedo2 teman solat Isya jam 4 pagi......Dalam tadohan tangan doa teman......ya Allah...ampuni le dose2 hambeMu ini...lalei....cuwei....kecewe.....moge2 Engkau musnahkan lah pemeghentoh yang zalim ini... hapuskan ubn daghi mesia ini....ko hanco kan lah deme2 daghi UBN ini sehanco-hanconye....macamana ko hancokan tenteghe2 abrahah.....amin.....


Selasa, 2 April 2013

UDOH BUBAAAAA.......LEPAIH NI TEBAGHEI LE PULOK....

Dalam payoh yaamat najib ubn nok muba pelimen....tup2 haghi ini 3 aghibulan aperil 2013....dalam ghope monyok dan takut2.....tepocoi juge daghi molot najib......"teman bubokan pelimen kuat kuase haghi ini"
lepaih je nengo daghi moncong tibi tadi....hagham apoh tak hendoh dik kawan2 teman....nyadin je ghope deme. henpun teman pun hagham bebunyi sms....tak macam sesaghi kalu ada beghite politik tak beghenti bunyinye.......
ate ati peghut ni pun ghase....ishhhh...macam udoh tak beghape dengungnye....kalu dedulu ghase tak sabo2 nunggu pru....tapi kali ini...entoh le ...teman ghase maleh nok muat koje....pase udoh lepaih giya 5 nye....sekaghang teman lepaih kelas....biyo giya peri....teman meloncoih je nunggu haghi ngundi...teman mangkoh pah....abih ceghite.....
teman ingat soghang teman je ghope itu....2 tiga kawan teman masa minum tadipun ghope teman juga,......gamoknye bejaye juga najib muat kita lenguh nunggu pru.....aje le memang lenguh dan letih....kume.....tapi undi jangan haghap....tetap pada PR......asei BUKAN ubn....

Rabu, 20 Februari 2013

Udoh Main Botoi Kicap Le Pulok

Mengkalu kome emeno.... pikio ghakyat ni bodo macam kome juga sehinggakan boleh di suwe2 dengan botoi kicap je......itu jaman dulu....bukan jaman nye lagi dah.... jaman ini ghate2 oghang ghamei udoh ceghodek....jaman nok nuko kome biyo tak bekubo.



Ampokwok kome........

Khamis, 31 Januari 2013

Makin Makbul Doa Almarhum Ust Fadhil Nor.....


"PEMBANGKANG AKAN TANGKAP SAYA"....MAHATHIR


"Itu perkara pertama yang mereka (Pakatan) akan lakukan (apabila berkuasa) ialah menutup semua lapangan terbang supaya tidak ada pesawat persendirian boleh berlepas.

"Tetapi saya tidak fikir mereka akan berbuat demikian. Pembangkang adalah orang baik. Mereka mungkin menangkap orang dan mendakwa mereka."

Mahathir secara berseloroh berkata, beliau gembira Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) tidak lagi wujud dan bahawa Pakatan, yang menentang undang-undang tersebut, tidak boleh sebarangan menyumbat orang ke dalam penjara jika ia berkuasa.

"Tanpa ISA, saya berasa lebih selesa," katanya.


Che kome coye2 labun oghang tuwe che det ni...teman tengok udoh ghopok-ghepek...nampok sangat takut. Dia nok ngadu pada sapa tu....ingat dia oghang beso yang oghang hoghemat lagi ke....makin banyok tebukok  kebughukan dia makin banyo dose2nye yang ghakyat hitung... tu yang dia makin meghaco...makin haghi makin takut ....takut bayang2 sendighi. Tawu pulok dia PR meghentoh nanti baik2....idok zalim. Ubat paling baik nanti ghehatkan dia dalam sg buluh biyo dia zuhud kat situ.

Ahad, 13 Januari 2013

Ucapan ini yang Teman Tunggu2.......

"Oleh kerana itu, menterjemah kalimah God atau Lord dari mana-mana kitab agama bukan Islam kepada perkataan ALLAH tidak dibolehkan kerana ia salah dari segi makna dan salah guna, tidak menepati kehendak sebenar yang boleh membawa kekeliruan yang nyata.

"Oleh kerana itu ia hendaklah dicegah," kata Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Timbalannya, Datuk Dr Haron Din dalam satu kenyataan rasmi Majlis Syura, dipetik Harakah Daily hari ini.

Isnin, 7 Januari 2013

LENGUH MIKIONYE.......

Sebulan dua ni kalu lagut di kedei minum...pagi ke ptg ke....kalu beloh kuala ni tak beghape paneh doh pase politik ni. Tak beghape heghan dik deme...macam udoh tak penting sangat ghopenye.
Ate maknenye...oghang doh tak peduli ke...? udoh lali ke labun2 ni. Udoh bejaye ke emeno nyenyapkan labun molot penentangnye..? Udoh tak kesoh ke oghang pada kezaliman emeno...?
IJOK.....sebenonye oghang udoh maleh nok belabun lagi....deme nunggu PRU13 je...tak siyo labun bebanyok...sampei masa deme nok ngundi je....dalam ati tak sabo nok ngumban emeno biyo jadi bangko hanyut ngelo ikut sungei peghok...ngeput tak bejaman lagi. 
Aje ngan betoi..buat penat belabun je...penat besedia...PRU hagham beghani najib ngumumkannye.
Penat mikio hei negaghe lagi...hei anok sekoloh lagi...peluang koje yang makin tak mandang lagi...bebudok kg yang makin ghamei nganggo...ngabih minyok moto kulu kelo...mikio ghege getoh makin tuhgun...ghege sawit makin junam...babi yang makin nyeghuwei banyoknye dalam kg...(tanam ape pun habih ditonyohnye) jenayoh bebudok yang makin galok...gangguan budaya, saingan keghoje, meniaga dan jenayoh daghi mat benggela, vetnam, siam dan indon makin menjadi-jadi....dan segala seknike lagi...yang udoh kematu nok dipikio oleh oghang2 kita ni.
Ate...ada ke gamoknye pemimpinnok  mikio mana ghope kita mikio....hagahammmmmmm. deme mikio mana ghope nok nyelamat dighi lepaih PRU13 nanti...itu je....moh SAPANKAN EMENOBN......

Ahad, 6 Januari 2013

Kaki Peletiyo

Kemaghin, betembong dengan soghang kawan lama teman. Udoh lama tak betemu....ate nyinggoh le kedei mamok beghahim tepi loghong jalan ke lemboh tu...ate mantei yangat dengan capati le ptg tu.
tengoh syok belabun...kawan teman ni meghungut pasei hei sekoloh anoknye. Daghi hei seknike baghang sekoloh anok...sampei le hei bangunan sekoloh abih dighongotnye pada teman...... ghapuh je labun dia, ngalohkan oghang tengoh bedebat. Ate molot temanpun hacui juga....gemo nyolok dia.
Teman memang tawu jaman muda lagi dia ni memang molot hacui...lepaih kawin ponoh bininye kate...dia ni kuat beletiyo....kalu anok2 buat silap mau saghi suntuk beletiyonye tak abih....Tapi satu je kaki tangannye tak ponoh naik....takat molot je.
Las2 ujung labunnye dia muji2 gomen...itu ini...janji tepati, brim, nkra...negaghe maju...dolat islam....dan seknike.....
Kalu doh sampei beletiyo hei politik...nok pulok kuat nyokong pati mungko....teman salam... bayo makan angkat ponggong. Sempat teman kata pada dia "yang teman tawu janji capati teman udoh bayo"....nyeghongeh je dia.

Selasa, 1 Januari 2013

Nyambut Tawun Baghu 2013

Kemaghin...31 haghibulan...taim aso singgah semayang di semejid shah alam. Payoh juga nok paking...banyok bebeno metoka keliling semejid....hemoh2 pun banyok tepasang...patut le jalan jem sekitar shah alam...ghope2nye deme ada peghogegham malam kaghang...nok nyambut tawun baghu.
Lepaih semayang...beghanso balik..ikut sg. buluh teguih ke ijok..ke kuale selango. Sampei simpang bagan datoh semayang di situ dan mantei nasi lemok kedei peberet teman. Aikkkk...udoh naik lagi ghegenye...makin mahei wehhh.
Haghi makin jauh malam....tetiba masuk je kawasan sebeghang peghok...asei ade dewan...oghang ghamei bekumpui....bebudok muda dengan moto besesok2 dan ghope liyo ghiuh ghendoh. Ghope itu le juga le kawasan bote,  lelayang sampei ke manong dan kuale apetah lagi. Asei ada dewan...ada padang putsal penuh bebudok muda.....konon nok nyambut tawun baghu.
Daghi amatan teman.... tiap tempat tu mesti ada bendeghe emeno dan kati....nunjukkan puwok emeno bn ni aje gemo melaleikan bebudok...konon buat nyambut ambang 2013....tapi aktiviti lagho dan sesiye.

Haghi ini bila teman mukok internet....beze bebeno caghe pr dengan ubn weh...ghopenye kat shah alam hebat besama UAI...kat iciti hughu haghe lagho sampei ada kene tangkap...kat kg2 abih bebudok dibodoh2 dik emeno. kat dataghan kelumpo usoh dilabunkan le....tu pasei masuk ujung tawun 2013 nanti ghamei le beghanok tak bebapok....pase gomen yang ngajo ghakyat bepesta lagho.

Ahad, 16 Disember 2012

HEI OGHANG KUALE.....

Assalam kome...udoh lama tak belabun kat sini. Bukan udoh tak siyo...mandang masa yang sesuwei. Anok pun sebok dengan kemputer...kita pulok yang melopong dibuatnye. Tak ngape le...
Makin dekat...makin hampir bebeno PRU 13 ni kome...makin ligat labun deme2...kekadang nguwit2 copen telinge ni neghima segala seknike labun.
Aghi tu teman dengan kawan belabun le dengan oghang kuat mca kuala ni. Ate sapa tak kenei si cina taiko insuran kuala ni. Kawan teman ni kuat nyodok muat labun....saja nok ngoghek2 labun.
Pendekkan labunnye...si cina ni kata (entoh betoi ke ngecek idok le teman heghanpun janji itu labun dia) kali ini pelimen kuala tetap pempuan tuwe sipidah tu dan manong oghang kaya balok ghemli. padang ghengeh tetap taiko samsing kampung dusun....labun cina tu.
Dan2 itu kawan temanpun nyodok cina tu..."apa pasei nok kekei lagi...kata udoh tak siyo lagi....sipidah tu tu"
"aiyaa....ingat senang ka.... najib tak mau itu sabotaj maaa..."
"abih tu oghang kaye balok tu... suku sakat dia pun tak siyokan dia lagi, lagipun itu ghahim dengan anok pie udoh ligat nahan bubu kulu kelo....nengo labunnye deme bedu beghebut nok nganti ghemli..."
"talak la...najib mahu semua kekal liam2....takut sabotaj loooo".
"Patutle udoh tak beghape nampok deme beduwe kulu kelo meghate kuala ni.....abih tu si wan kerul macamana pulok labunnye"....si kawan teman ni aje ngan kuat nyodoknye.
" itu wan aaaaaa...dia olang mau ganti itu zamli jadi mb....lia tetap itu candan...talak jadi ambit itu pelimen"
"amboiii yek...ghope itu tektik deme yek....."
Banyok lagi labun kume....tapi teman banyok nengo je...kawan teman udoh ghope watawan pulok dia petang tu....
TAPI...ade satu je yang teman syok nengo daghi labun tu....cina tu kata "tapi aaa...sapa mau sokong itu pidah sama ghemli....apa pidah ada bikin sini kuale....itu ghemli mannnyyyaaakkkk kaya...apa dia bikin....olang cina talak sokong punya".......
kehh..kehhh....kehhh...kuat labun cina seko  ni...entoh betui...entoh tembeghang dia je....tapi yang teman tawu...dia le juga antaghe malaun cina paling kenyang melantok daghi kebodoan emeno kuale ni. ABU.......

Khamis, 18 Oktober 2012

Dilema Oghang Kampung Macam Aku Ni........

Tiap haghi ujan teghuih nyot nyit-nyot nyit...kekadang lebat yaamat. Dalam sepuluh haghi boleh nogheh 2 ke 3 haghi je...tu pun kekadang abeh cayo getoh dalam put..tinggei le kalat2 put je.
Kalu tak nogheh apa nak buat......bekebun...kebun apa...nanam sayo...udah ada sikit2 cukup buat makan sendighi. Nak nanam sayo.....tak boleh untung. Baja kena beli....racun semok kena beli...biji benih kena beli...semua tu udoh mahei belaka.
Kalu dedulu boleh juga nyabut ubi batat...sekaghang babi lebih banyok daghi pokok ubi. Koje ghotan....tenagapun udoh tak beghape kuat lagi....lagipun buat penat jenuh hungku hangko dala utan...ghege ghotan tak jauh macam 20 ke 30 tawun dulu. Silap gaye hambat dik jabatan utan tak pase.
Manjat petei kat utan...udoh tak mampu lagi. Nak ambit upoh koje kebun sawit. Jangan kata nok ngecop sawit....mengacun pun tak dapat doh pada oghang kampung...habih sapu dik indon dengan benggela. Lagi ada kebun baik beso atopun kecik seghoh deme pada indu ato cina yang ada kedei meli buwoh sawit. Kuli2 deme guna indu, benggela ato indon.
Heghan nya macam mana indu dengan cina sesenang je dapat lesen meli sawit...sesenang je deme mudoh macok kedei kat dalam kawasan2 kg melayu. bangsat meno ke oghang melayu tak boleh jadi tokeh....ke oghang2 ateh yang bangsat...mudoh aje melebihkan bangse lain. kalu di bilang daghi kati mawok ke simpang tiga manong....daghi padang ampng mawok ke padang ghengheh....abih ke deme belaka majoghitinya.
Duit....macam udoh jaman jepun je nileinye....
Bawok 50 ghengget....ghope tak nampok je baghang yang dibeli. Pegi pasa malam boleh abih 2 tiga puluh takat meli baghang makan je.
Bebudok sekolah...tak beghenti sekolah mintok itu ini....deghema..deghema..deghema..nak sokan mintok...nok muat mejeleh anok peghekse mintok... haghi nyampei hedioh mintok...nok nyambut haghi gughu mintok...nok buat itu ini...mintok...pibg pun ghope ghobot ngikut je...ape, udoh pape bebeno ke duit gomen...tak boleh nanggung sekoloh....itu belum lagi taim lepaih peghekse ni....ngokngek2 anok mintok tambang pasei sekoloh buat ghombongan.....tak di bagi, kesian pulok....dibagi...poket pun udoh koyok.
Deghite oghang kampung: 
Gomen bukan nampok
Deme bukan ponoh ghase
Deme pun bukan ambit tawu sangat
Sebab deme tak ponoh dapat tawu.
JKKK dan ketua kampung...tawu..
tapi deme sebok meghepot hei lain....
ghoni pembangkang...
ghoni menentang...
JKKK dan ketua kampung.... tahu...
tapi deme saja tak ghepot...
sebab sebok ngagih peghojek PLB..
beghebut sesama deme......komisin daghi PLB
JKKK dan ketua kampung ...tawu...
tapi deme lepo....sebok ngejo YB kulu kelo...
sebok ngeko oghang beso2....
sampei lupe nok habo....labun sebeno.
Ponoh ke ketua kampung ato JKKK.....tawu dan sedo...
anok sape....tengok ngambit peghekse....
hilang memonteng sampei sekoloh kejo....
ghomoh sape nahan peghut lapo....
koge mana yang tok ponoh datang bejemaat....
ghomoh mana yang mandi dalam ghomoh...pasei boco sana sini...
Ghomoh mana ada oghang tetuwe...duduk soghang dibio anok2....
anok sape meghempit sakan...siang malam jadi setan...
anak sape di tepi jalan siang malam tak ingat ghomoh.......
ghomoh sape tetiba tepocoi bayi baghu tanpa kendughi dan nikoh awei...

Teman ghase kalu ketua kampung dan JKKK yang dapat elaun ni campor imam dan naib kadi kampung yang betugeh ngikut amanoh.....befungsi elok....aman le gamok kampung2 ni.
Jangan ingat nok ngaleh tugas senang2 tapi koje buat tak sio atopun bodo.....


Ahad, 30 September 2012

Gambo Ghope Ini Jangan Haghap Keluwo Dalam Soghat Habo

 Teman tabik betoi pada sotan klantan ni. Caghe dan ghope dia mimpin patut jadi contoh sesapa saja. pakei baju melayu gobeh2 je... bekepioh puteh.....boleh nyadin je ghope itu. Sotan peghok gamoknye mau ke kome.......

Boleh begambo macam kengkawan datang beghaye je kome......syukran.....

Rabu, 5 September 2012

UDOH MAKIN ......NUNGGU MASE AJE

Dalam sebulam dua ni ke mana teman pegi, teman sempat ngoghek labun dengan deme2 ni...kali ni teman habo pase labun dengan cine2.

25 kedei nyuwei banghang...bila teman meghungut maghoh pase ghege mahei....deme nyalohkan gomen balik. 6 ke 8 kedei daghinye....ngungkit2 pase gaji gomen udoh tinggi (teutame cek egu) dan deme macam jeles itu pase saje dijuwei baghang mahei katenye...udoh patut dengan gaji. Tapi bila teman ngabo ade tak mau tuko gomen....semua ngate mestilaaaaaa...mau tuka....yang ni labun di bando kuale.

Lebih sepaghuh cina pekan manong....kate deme..."memang kita mau tuko...tapi malayu mauka....pas punya olang kita tetap sokong"........

Pekan jegholun....7 ke lapan kedei....bila teman jolok2 deme....5 daghinya kata...." lu tengok lanti...sini sokong sama itu bulan punyaaaa...lu lampak itu bilu punya felag memang ada mannyiakkk pasang....tapi kita olang mau tukak punya.....mesti loooo aaaaaa.....
Ada satu kedei...."kita boleh cali makan talak kaciauuu apa-apa....apa ala plobelem....kita luluk diam2 la....
(teman nampok macam takut2 bila teman jolok2 ghope itu...tapi kat tepi meja dalam kedeinye sempat teman tengok ada soghat habo roket betindeh soghat habo cina.

Pekan beghuweh...ada bebelas juga kedei teman jolok2...apa kata deme....
C1= misti...misti....mau tuka oooo....sekalang manyak telok hooo mau cali makan.....
C2= kita cali makan talak plobelem...tapi itu gomen manyak talak patut bikit sama lakyat....itu anua sama tok gulu kita sokong.....
C3= apa pasai mau tuka....itu gomen okey apa...biasala balang ada sikit mahai...tapi gomen ada kasi gaji tinggi sama itu belim lima latuih lagi.....kila okey la..... (dekan ceghomen metokanye ada gambo kati)
C4 hingga C10= yaaa....ini jam misti mau tuka loo...balu sama patut....cina malayu india ka...misti sama adil itu kongsi hidup sini malesia...betot.aaaa.... (yang ni nampak ekstrim punya cina)
Lagi 3 ke 6 oghang cina = kita liyam2 sutah laaa... memang mau tuka...okey...okey...no komen.... (takut komen...tapi udoh tentu deme mangkoh dap)

Tunggu  lagi labun jolok-jolok teman. Sambei teman nyinggoh mana-mana pekan/bando...teman gemo nyolok deme....
Kome tunggu.... apa labun cina merekit kuale...tungguuuuu.......