Selasa, 3 Februari 2015

Boh Melanda Negaghe Kite....antaghe malapetaka atau bala pengingatan daghi Allah.

Taim teman ghenik ngenik dulu ...umo setawun duwe...ayo boh paling beso...abih tenggelam kuale kangso...pekan yg besonye sebeloh lemboh.  tu....abih kagham...jam beso pun sekeghat je nampok....itu kighe boh yg paling beso...tawun 1967.  Pada 1972 kughang sikit dan lepaih itu boh kecik kecik je...ayo naik pun pagheh melempoh tebin sikit je.
Tapi aher tahun 2014 ni...teghagedi boh yang paling beso melade seghentok bebeghape buwoh negeghi dalam Mesiya ni....Kelantan paling teghuk...tsunami boh kunen panggei dik deme...meghanapkan segalenye dlm jumloh biliyen ghengget.
Peghok beloh helo....kuale kanso neghime kesan agok teghuk juge.

Memole ni teman imbeh balik gambo jaman boh tawun 1967an dedulu...teman taim itu ghenik beno lagi..tapi udoh pandei le juge beghambat kulu kelo dan manjat pokok ...tapi ijok le pulok buweh sangat....
Taim itu kighe boh paling beso. Jam beso dan penyabat poih kuale....

Ayo sampei ke dabal layen...raundebot masa itu tak ghope yg ada sekaghang ni....padang polo udoh ghope lawut le...dalam yaamat.

Panggung wayang ketei pun boleh beghenang kuwok lentang depannya. Sekaghang ni tapok KFC/Besatu tu le...

Masa itu seghotan Deghih pun naik ateh bot nengok masaloh ghakyat. Macam biasele...dia akan mawok bot sendighi macam mana dia gemo dereba sendighi kalu mawok metoka. Antaghe seghotan yang ghapit dengan ghakyat.

 Panggung REX taim itu...ayo melempoh ateh jalan...sampei boleh tojun tighuk le juge ateh jalan tu....simpang depan setesen minyok BHP sekaghang ni.

Gambo reshaus.....ayo sampei kaki tebin 

Yang ini paso/merekit juwei ikan...nampok bumbung je.

Istana seghotan bukit candan....ayo naik daghi aghoh belakang. Tapi istane tinggi jauh tak kena nye....

Gambo daghi ateh...tengoh tenghoh pekan kuwale...



Ini tanda sukat pagheh ayo....tangge di sekoloh RPK...kalu ngikutkan catatan situ.... sebenonye tawun sebelum 1967 lagi ayo boh lagi beso...udoh naik tinggi...jaman oghang puteh meghentoh dulu tawun 18an....


AYO BOH 2014

Boh kali ini agok lama.makan masa hampir 2 minggu....beloh Kuwale seminggu..dan beloh heliyo Peghok lebih dua minggu.

Kat kuwale ni...molenye jadi satu taghikan pelancongan pulok. Yelah geneghasi baghu umo 40an ke bawoh ni mana ponoh jumpe ayo boh ghope ini. Dua tiga haghi penuh sesok jalan meghate kuwale ni. Meghate Sayong dan Candan sesok jalan....siyang malam oghang meghati ayo makin naik.
Yang telibat pindoh...jenuh.
Yang kaki beghikan...deme nahan jaghin.... depan ghomoh, laman ghomoh.....ateh jalan...dalam kebun sawet...kebun getoh....isshhhhh.....puweh le deme mantei seknike jenih ikan daghat...keli, sepat siam,..... peghik, beghocat, puyu, sepat ghonggin,....bujuk...lampam...jelawat....selat...temakang dan bagei lagi. Ghejeki ayo boh le katakan.
Laman budaya...

Daghi ateh geghotok jalan Candan...sungei kongso melempoh ke pekan tebin...

Taman rekreasi JPS kagham abeh....

Safari Resort kagham hingga 12 kaki

Ayo sungei peghok tenang dan membuwok melempoh ke tebin pekan kuale.

Ini di Kg Sayong Lembah....

 Jalan deme teputuih...naik bot kecik...


Ghomoh Malik sedaghe teman di Kg Sayong Lemboh....ayo taim ini makin naik....sejam 4 ke 5 inci....


Kume pakat ghamei ghamei nolong mindohkan baghang.


Adik teman...kengkawan kelab GRB.... daghi tgh sampei ke petang kume betungkuih lumuih...nolong oghang kena boh.

Pekan  Manong yg tak pohoh jat kena boh...haghi ini dalam sejaghoh...ayoh naik belakang bank BSN....ayo naik paghaih laman kawasan ghomoh tegheh situ...

Kg Suwok Petei...ape le lagi....jalan teputuih 2 tiga kali.

Kg Guwo...deme ghamei  yg pindoh....
Tapi yg seghonok boh kali ini pukat jaghin ikan abih kat pekan Manong....pasei oghang beghebut masang pukat laman tangge dan ateh jalan.

Ini le jenih ikan yg deme dapat....lampam, keli sesiye...dan memacam lagi.

Dalam kampung Guwo.....


Ini di ladang sawet Kg Jalan Badok...ayo sungei lempo melempoh.


Ini le namanye ghejeki....siang malam deme masang pukat jaghin....sekali angkat...4 ke 5 kilo sekinike ikan dapat....



Penyudohnye teman pun meli pukat....tumpang sekali mukat...ni jelawat...bukan senang nok dapat....dalam ladang sawet je.

Puyu...temakang, lampam, keli, beghocat, sepat siam...belida....ishhhh aje ngan pueh kume makan ikan kali ni...Taim ini ayo haghi petame hingga ke 3 je.....masuk haghi ke 4...ayo udoh masam dan jeghoneh...ikan tak siyo datang doh....

Bila boh udoh makin menjadi...udoh ghamei pulok oghang ghiso. Peniage pekan lemboh kali ini paling teghuk dalam sejaghoh deme...abih baghang baghang ghosok dan ada yg anyut.
Masuk haghi ke 5 segale pegeghokan agensi, oghang ghamei, badan NGO, Koperat, Kelab dan Pesatuwan makin sedo tanggungjawab...nolong mangsa boh ni.
Beghite sedih ngale ke Gua Musang, Kuala Krai dan Manik Urai Kelantan. Bagei dilande tsunami lumpur yg menakutkan...meghanapkan segalanya....

Teman dengan geng kelab teman ...KELAB KEMBARA GRB...tak ketinggeilan juga sibuk bebeghape haghi nolong sana sini musim boh kali ini. (ceghite lanjut dlm blog kelab kembara teman).

Cumanya...agok agok kome...boh kali ini ...antaghe malapetaka ke bala pengingatan daghi Allah.

Rabu, 19 November 2014

LABUN PASEI PISANG

Sebut pasei PISANG ni...teman satu kuwage aje bekenan beno makan buwoh pisang. Tak kighe ape jeneh pisang...makan masok gitu je, buat jus campo aih ke, buat goghen, buwat jejemput, buat lepat, buwat kek, buwat tepek tebalik-tebalik atopun buat pengat. Kalu yg kekegho ato mengkei masoknye...sesekali elok juge buwat ghebuih...colek nyo + gule kabung. Taim ujan kena yangat kopi...nalarkek kome...oiiii......
Anok anok teman gemo belake. Ikut jeneh pisang juge kalu nok buwat  seknike ape bende koi penganan daghi pisang ni..

Pisang Mogheh
Kekadang kalu elok masoknye..sentei mentoh pun sedap juge. Tapi yang ghalitnye teman buwat cuco @ jejemput pisang atopun lepat....buwat kek pun baguih juge.
 Sesetengoh tempat ngelonye pisang awok ato awok lego (lain sikit ghasenye).
Nanamnye paling senang....mudoh membeso dan membiyok. Ade jeneh bebiji. Apok teman kate kalu taknok bagi bebiji, mase nanam anok pokok pisang tu kena ghawut buang abeh akonye.
Satu lagi kalu nok ngilangkan semok pokok lalang dalam kebun, tanam le pokok pisang mogheh ni....lalang cukup aloh.

Pisang Nangke
Pisang ni teman gemo buwat goghen je. Kalu masok sangat pun tak juge sedap dimakan mantoh.
Ini jeneh pisang yang liyat kalu udoh masok. Elok juge buwat keghepek kalu buwoh mude.
Kalu buwat pengat pun boleh tahan le juge.


                         Pisang Embun
                         Pisang ini udoh jaghang                                  ditanam oghang....payohh                                caghi....ghase lebih kughang                            pisang beghangan. Biase dimakan masok ghanum.


Pisang Ghestali
Makan mentoh dan ghase kelat kelat sikit. Buwohnye gemuk sikit. Kughang digemo.

     
  Pisang Beghangan
         Ini antaghe pisang yang paling mahei dan gelamer kat pasaghan dan hotel. Ghase sedap dan ghangup. Sesuwei dimakan mantoh je.
Pisang ini payoh tanam, ceghewet nyagenye, gemo meghagam buwohnye...ulat gemo. Kena jage elok-elok dan balut bila buwoh udoh mole keluwo.

Lelain pisang yang tak banyok beza dengan tiga empat jenih tadi ada yang dinamakan pisang susu dan pisang ghaje dan pisang kapeh.
Yang lain pisang asam-asam, pisang kelat buluh.
Gambonye teman payoh caghi. Pokok pun jaghang di tanam oghang.


Kat ateh ni tadi apok teman namakan pisang-pisang tadi sebagei pisang Melayu.

Pisang Ghaje Udang
Kale nye meghoh daghi mude sampei masok. Taim mole keluwo buwoh kalenye meghoh kuwat. Bile udoh tuwe ceghoh sikit, dan taim masok kale meghoh lembut sikit.
Isi yaamat sedap kalu makan mentoh. Teman gemo simpan dalam peti aih yg udoh masok beno tu. Taim tenghaghi makan sejuk-sejuk pakei sudu...cedok sikit-sikit...uuuiihhh sedap yaamat. Kalu ijok teman buwat jus. Blen sebijik pisang + buwoh lain (nenaih ke, epel ijo ke) + susu cayo + aih batu...memang nala ghasenye. Paling maleh teman potong-potong dadu + susu cayo masuk peti aih....kaghangnye makan.......labun tak gune cakap teman....sedap.
Satu lagi..teman potong potong masuk dalam  temelong (daun pisang), masuk sikit ayo gule kabung + ayo tepung jagung kukuih semenet dan masuk pati santan ato susu cayo...kukuih semenet....dan boleh le melantoknye.....jadi dizet yg spesel.....
Pisang Ghaje Udang
Tapi pisang ini banyok beno ceghite klasiknye. Memacam gelo dik deme, banyok kesoh mistik yang kekadang kalu didengo...ngaghut dan boleh jatuh syirik. Ghamei yang pantang laghang deme kait dgn pisang meghoh ni. Teman banyok nanamnye...selalu bagi kengkawan. Pada teman pisang ni lebih sedap daghi pisang beghangan. Ghege tak mahei...tapi payoh nok dapat di pasaghan.

Pisang Minyok / Emaih
Pisang Minyok @ Pisang Emaih
Pisang yang sangat gelamer dalam pasaghan. Ghege mahei dan ghase sedap. Nanamnye ceghewet sikit, kena banyok baja, dan kebun kena teghang selalu. Dawun kena buwang dan jantung juge kena cepat buwang. Kalu ijok buwoh tak mawu beso. Paling top dimakan mantoh. Yang muda deme gemo masok gulei lemok pisang. Pada teman yang sedap tu tang kulitnye...bile diseloyok dia begulung...huihhhh memang sedap bila jadi gulei lemok campo ikan masin.                                                                                                      Pisang Bentan 
Pisang ni ada yang ngelonye pisang 40 haghi. Bebuwoh lebat dan pokok ghendoh. Biase makan mantoh. Bila dia mole masok kena makan cepat. Kalu ijok bile udoh ghanum sangat...kulitnye payoh dikupeh.... Ate kena konyoh dan telan dengan kulit-kulit sekali..pasei kulit ghapuh. Tu yg digelo pisang 40 haghi gamoknye. Sekali pandang macam pisang minyok juge...ghege mughoh.
Pisang Bentan


Pisang Tanduk.
Buwoh 3 ke lima biji je sesikat. Setandan ade 3 ke 4 sikat je. Buwoh beso dan panjang. Adik beghadik Pisang Lang. Pisang lang lagi beso. Biase oghang buwat keghepek dan goghen je.
Bila tanam...taim mole je bebuwoh anok kena ghajin pindohkan. Ghege boleh tahan.
Pisang Tanduk

 Pisang Abu
Pisang ini paling spesel. Paseinye pada teman pisang ini boleh dimakan memacam caghe.
Tapi kalu oghang ngidap angin...aloh juge kat pisang ni....lantoknye deme.

Ade satu jenih lagi namenye pisang abu kelin...seghope tapi beso sikit dan kulit tebei. Tapi yg sedap pisang abu. Mane datang kelin pulok tak tawu le teman. sape le mole ngelonye.

Pada teman pisang abu ni paling best..... buwat goghen masa tengoh mengkei-mengkei. Kalu mude elok buwat keghepek pasei dia ngangup dan ghapuh. Bila udoh masok elok buwat pengat.
Kalu udoh masok sangat makan ghope itu je..pun sedap...dan kalu udoh telebih masok pulok.....tegheban aje dekat ayam itek...pun baghuih juge.ke..ke..keh.
Tapi ingat...kalu yang jenih suka kelaghoh memang payoh dimakan. Kalu tebeli...ghugi yaamat. Kulit nampok cantik tapi dalam kelaghoh (keghaih adik beghadik mangko)...hampeh.....

Yang nok jadi labun pasei pisang haghi ini. Sebenor-sebenonye motif teman haghi ni gini......
Semalam singgoh le pasa malam, beli le sesikat pisang abu. Timbang-timbang.... "lima ghengget tige kupang" kate dik oghang nyuwei tu. Teman tanye sekilo beghape...RM 3.60 katenye. Mok wehhhh.....bukan teman heghan pasei ghege mahei tu...tapi ngenangkan.....mengkalu le oghang kite ni ghajin nanam segale pisang kat kebun pun boleh jadi duwet.
Ce tengok...sesikat udoh lima ghengget. Dalam setandan...pisang abu ni ade 5 ke nam sikat...kadang-kadang dekat 8 sikat...kali 5 ghengget. Mawu setandan boleh 30 ngengget. Paling tidok kalu juwei mude boleh RM 25 setandan. Ate kalu 4 lima tandan sekali nyuwei......
Tu yang teman menung tu...bile ade oghang kampung tak tawu nok caghi makan.......neghite ape yang ade...taim aghi ujan tak boleh nogheh...tak tawu nok buwat ape...paling ijok nanam ubi kayu pun boleh buwat duwet.   Bile nok maju...bile nok beghuboh idup. Waheinye..... meghate kelilin ghomoh banyok ghuwang boleh nanam pokok pisang ke segale ubi..seghei..teghung dan seknike.Tapi dibiyo semok. Ade yang nanam bunge bagei....mengkalu diadun cantik lanskap tak ngape le juge...ini semok dengan bunge seghope je. Bunge bukan boleh dimakan...baik tanam pepokok sayo ke...lagi baguih.
Ate labun memang le senang...ishhhh ini bukan pasei senang labun...tapi ini memang pekaghe beno...kalu dikenang-kenangkan......
Kat ghomoh teman sendighi... memang teman ada nanam pokok pisang...pisang bentan, ghaje udang dan mogheh dan segale seknike sayo..ulam...seghei..kunyit....cukup le utk pakei sendighi...ijok le payoh meli...dan hadiyoh kengkawan kalu deme zighoh teman...
Pisang abu udoh pupuih kene penyakit.,
Ate ingat nok makan pisang abu goghen dan pengat tu yang kemaghen teman  beli sesikat. (Tu yg boleh labun ni.......ke.keh..kehh..)
Dekat 2 kilo sesikat ni....RM 5.30

Pagi tadi... taim teman nok keluwo koje...udoh teghidang ateh meje goghen pisang abu....paneh paneh lagi....
Pisang yang ini oghang tak tanam...oghang goghen je...ke..ke..keh...
ayo yangat tak mandang...kalu ade haghuih lambat teman pegi kojenye....tawu aje 'darling' teman ni....teman capei duwe 3 ketui...dan le teman pongap ke molot sambei nyetat metoka. Aje memang sedap........Alhamdulillah....wallahuaklam.