Selasa, 26 Januari 2016

"Bagi Le Ghoti Sikit"

                                         
          Udoh lame teman tak nyinggoh kedei getoh ni, ghalitnye taim aghi minggu gemo juge  

 nyinggoh...nyembang dan nengok ghagam penjuwei getoh. Nego sape oghang oghang kampung. Taim getoh mahei dulu...seghonok beno teman meghati...hingke penogheh ni. Ghate ghate  penogheh ni oghang kampung yang teman kenei dan keghap begugho dgn deme. Aghi ni agok lengang  bebanden  jaman getoh mahei....walopun udoh jam  11, patutnye penogheh udoh selesei koje. 
   Sepuluh menet kendiyan datang soghang yang bejuwei... Asin namanye...teman kenei..anok ghamei, nogheh pawoh getoh oghang.
“ 42 kilo...” kata tokeh kedei. Lepaih sepatoh duwe nego teman, si Asin ambit duwet..teghuih keluwo kedei...nok leghaih katenye...nengok anok di asghama...”ha aa ye le”...baleh teman. Belum sempat            nyetat moto bughuknye...dan diye nyawab petanyaan teman “´2 haghi” katanye. Ghege getoh aghi ini RM1.70 sekilo. Maknenye dalam genggam tangannye tadi ada RM 35.70  seteloh dibahagi duwe.... bahang pawoh tinggei pade tokeh kedei.  Setelah di bahagi 2 haghi bemakna pendapatannya RM 18.85 sehaghi... untuk nyaghe anok 6 oghang...soghang asghama, soghang meneghoh, 2 ghendoh soghang tadika dan soghang ghenik lagi....masuk dighi, bini dan apok dan moknye yang udoh tuwe tinggei sebeloh ghomoh...pukoi                                                                                                                
ghate dgn inkam tak sampei RM20 saghi tu untuk nyaghe 10  jiwe. Ngeleng kepale teman....
Dengan bebaki banyok itu....kaghang nok nyenguk anok di asghama, mane meli baghang ghomoh lagi,.... mane nok belanje skoloh anok, mane nok meli duwet minyok moto....bil ayo, api, topap tepon. Adussss.... Tak tegamok teman mikiyonye........Dalam ati teman tesedik....tekesima yaamat.
              Tak lame kendiyan....soghang lagi penjuwei datang..cucu Mat Key...daghi sembang dengan diye...”aye nolong nyuwei getoh opoh...mok dengan opoh yg nogheh...banyok ni 5 haghi” laju diye nyawab soalan teman......teman angguk je sambei muji diye budok ghajin. sebakui getoh sekeghap basoh naik timbangan...."117 kilo...tolok bakui 6 kilo...tolok basoh....bla...bla...bla...begheseh 103 kilo" kate tokeh kedei. Bemakne 103kg kali 1.70...dapat le RM 175.10 Seteloh ditolok bahang tuwan tanoh (pawoh)..dapat le RM87.55..Ate....kalu dibagi dengan 6 haghi dapat le RM 14.60 saghi...bahagi dua koge....tak sampei rm 8 saghi...mok oiii....ngeleng kepale lagi teman...jegheh meno....hasei tak sebeghape....duwe ghomoh tu ade dalam lapan oghang...tak tepikiyo dengan duit nogheh banyok itu deme nok nyaghe kehidupan yg makin jegheh ni.....
             Teghuih teman teghingat pade memughid teman. Satu ketike taim ghehat...teman tedengo dan meghati.....“ Bok le sikit ghoti” kate soghang mughid pade kawannye. Baghu nok neghime sekeghat ghoti...soghang lagi datang “sikit Lan”...dan ghoti yg sekeghat tu pun  bekeghat duwe lagi....deme betige seleghe beno dgn bekonsi sebuku ghoti beghege lapan kupang lima duwet dgn segelaih kecik ayo sighap tiga kupang. Di satu sudut lain beghonggok lime ke enam mughid...begiliyo nyudu duwe pinggan nasik lemok. Ghate ghate deme ni jenih muke ceghoh dan ade kelibat sesekali di mesejid ato menesoh  taim solat. Maknenye deme ni bekawan baik dan bukan daghi jeneh nakei..same same susoh....dan punye  jiwa yg memahami dan timbang ghase. Hibe beno teman nengok deme....
Sebenonye ini bukan saghi duwe teman meghati ghope ini...udoh duwe tige tawun. Ghagam yang same belaku.
Tu belum lagi ade mughid yang duduk jawuh mawok dighi..tepi tepi pago...balek balek bangunan, bawoh bawoh pokok.... bile taim ghehat. Ade ketike deme ngonyoh sesuwatu..cuco atopun koi bekei  daghi ghomoh caghe bekongsi. Ade yang duduk saje..bile di tanye ngape tak makan....deme kate saje...wahei tak beghenti neguk ayo kosong .  Ade yang nyelit nyelit celoh kawan di kantin....ngenden sekokok duwe atopun sesudu duwe habuwan makanan daghi kawan yang peghihatin. Ade yang cukup nenguk ayo sejuk daghi mesen wate kule je....ade ketika teman tak jadi makan bile teman ngenangkan semuwe ini.
            Aje betui le...kalu teman kaitkan dengan inkam mok bapok yang penogheh getoh tadi...lojik beno anok deme di skoloh macam itu. Tu yang teman kekadang ngingatkan kengkawan...peghati peghatikanle memughid bile taim ghehat...ke mane deme pegi...ape deme makan, sape klik yg ghapit dengan deme. Sesekali peghati kasut dan pakayan deme. Kekadang anok kite jawuh beghuntung daghi deme....Sape le deme..dan beghilah sikit sebanyok yang temampu.
Disaat gomenpun makin bejimat ceghomat...(udoh teghantuk baghu nak tenggadoh) teghantuk yang saja dicaghi dan ditempoh....ghasenye maghi le kite sesame bejimat ceghomat...dalam segale hei....
Maseh sempat lagi untuk melakukannye...tinggeikan le labun dan koje buwat yang lagho...dan tak mendatangkan paedoh...Allah maha pengaseh dan penyayang...bedoalah...sesungguhnye doa itu senyate paling ampuh bagi oghang mukmin...ghajin ghajin le besedekoh...pasei itu le ghete yang jadi milik kite sebeno di aherat nanti......wallahua'lam.

......anok seluwang manong....................

Khamis, 21 Januari 2016

SEKNIKE BEBUWOH JAMAN DULU

Coghetan....Anok Seluwang Manong
       Taim kume gheghenik dulu.....ghasenye ade seknike macam buwoh yang boleh dimakan. Ghalitnye... oghang tetuwe, mok bapok ato kengkawan yg lebih tuwe yang ngajonye. Dalam kehidupan sehaghiyan....bebudok jaman dulu ni....kalu buwehnye agok kuwat, memang sangat amat handeinye....lagi le banyok pengalamannye.
Besenye daghi ilmu pengetahuwan yang udoh diajo oleh mok bapok....kume yang gheghenik ni akan nighu.. mole le nerei nok mencaghi sendighi...biasanye bebuwoh utan ato bebuwoh semok beluko dalam kampung.
      Tapi bebudok jaman sekaghang..apoh tak hei...deme kenei pun ijok...nyebut name pun tak tawu...ape toh lagi meghase makannye. Tapi anok teman.....teman ajo dan keneikan...teman bagi deme ghase... tapi bukan semuwe pokok buwoh ni ade lagi..udoh pupuih.
        Bebuwoh ini ade yang bemusim, ade yang sesekali je tejumpe, ade yang bebuwoh sepanjang musim. Kalu bebuwoh hutan...biyasenye musim penghujung bebuwoh kayu kampung.
Aktibiti ni ghalitnye kume lakukan pade musim cuti skoloh atopun aghi minggu. sambei masuk utan pegi ngaie ikan, nyeghat bughung atopun nyeghat landok atopun taim nyusup nyasap semok beluko nyetit bughung. Atopun taim ke kebun ato ke bendang...mok bapok ngajo ngenei pepokok ini. Kalu tejumpe bebuwoh yang boleh di makan..satu nikmat pade kume. Jaman itu nok meli cekelat sebijik duwe pun susoh...apetoh lagi seknike jajan macam sekaghang.
Bebuwoh yang selalu kume jumpe tumbuh liyo menjalo meghate semok beluko....yang boleh dimakan antaghenye:

buwoh letup mude 
Buwoh hutan dan bebuwoh semok beluko:


buwoh letup yang masok
Buwoh leletup...ghasenye maneh dan bebiji. ghone kunen bile masok..bughungpun gemo. Beghebut le kume kalu buwohnye sikit. Tapi jaman itu...kalu beghebut pun ijok le hakab...semuwe boleh meghase.
 Gemo tumbuh liyo menjalo ateh pokok ghenik lain. Pasei namenye leletup?......Gamoknye diye meletup dalam molut bila makannye...ha..ha.. Daghi maklumat oghang tetuwe pokok ni yaamat banyok khasiyatnye. Daghipada buwoh, pucuk, daun dan akonye begune bebno dalam peghubatan teghadisional. Sangat baguih untuk meghawat batuk (inum ayo ghebuihnye) gatei gatei pade kulit, meghawat luke dan sekinike. Tapi yang tentu deme dedulu ngambit pucuk buwat ghebuih nyicoh sambei belacan pekat....fuyooo....lagi baguih kalu campo sayo dawun salang dan nasin...labun tak gune kome oiii....



Buwoh lain yang jadi peberet kume ialah buwoh cedung atopun deme panggei aghe cedung. Tumbuh liyo di kawasan lembab spt tepi tepi sungei dan peghodu lalang tanoh belemboh. Buwoh ini sedap dan boleh mengenyangkan kalu makan. Yang masoknye yaamat maneh. Kalu yang mude boleh buwat ulam cicoh sambei nyo.Tumbuh tang pangkei batang pokok. Kekadang kalu tejumpe peghodu pokok yang udoh dekat nok masok...ade kengkawan yang tak siyo ngabo. Deme manteinye sampei licin...ngulang ke pokok dalam seminggu. Ghalitnye kalu kume nyeghat bughung moboh..pakei  peghekat getoh...mentaghe nunggu jeghat kene..kume mantei cedong ni...Sebab ariye tu bughung banyok, demepun gemo makan buwoh ni.

Buwoh lembe...pokoknye banyok tumbuh dalam kebun yang ghedup dan lembab. biyasenye dalam kebun getoh. ghalitnye kume ngogek pangkei pokok lembe...lepaih taim nogheh atopun taghe nunggu susu getoh penuh pot...ghasenye yang maneh maneh kelat...nyebabkan suka kume makannye...boleh juge namboh tenage. Kalu pokoknye udoh bebunge kunen...itu tande ade buwoh lembe yang udoh masok tang pangkeinye....caghe ngambit...kene koghek sikit tang pangkeinye atopun cabut teghuih pokok tesebut. ke dalam tanoh.|


Buwoh kunco
Buwoh kunco....Pokok ni  tumbuh meliyo dalam hutan beluko. Bughung gemo sangat makan buwoh ini. Ghalitnye kume nyetit bughung di kawasan ini...lepaih tu kume manjat ngambit buwohnye ghase masam masam maneh.

Ghate ghate kalu masuk semok beluko itule yg jadi kegemoghan kume..kebanyokannye buwoh yg ghase maneh dan membeghi tenage sebenonye.


buwoh peghoh
Buwoh peghoh....Mengkalu masuk hutan biyasenye kume ngutip bebuwoh hutan. Musim ini selalunye selepaih abeh musim bebuyoh kayu di kampung. Buwoh ini boleh dijadikan duwet bile dijuwei...masok ghebuih ato goghen bako macam buwoh beghangan.  Buwoh peghoh ghasenye sedap dan belemok...tapi kalu silap temakan 'mate putiknye' boleh nyebabkan sakit peghut.

Buwoh sentui....pokoknye beso dan buwohnye ghase maneh. Memang sedap makannye.





Buwoh laghoh atopun deme panggei buwoh tampoi..ghopenye ade eghap eghap buwoh manggeh. gahsenye ijok le maneh sangat..masamnye lebih










Buwoh keghanji...ghasenye lemok lemok dan maneh sikit...tapi jaghang sangat di makan...Tapi ade sesetengoh deme buwat minyok daghi bijiknye.


Besambung lagi.......

Khamis, 14 Januari 2016

Coghetan Anok Seluwang Manong........(Menunaikan Permintaan Editor Majalah Semesta)

Secangkei  Ayo Yangat
.......Anok Seluwang Manong

Assalammualaikum wbt.
BISMILLAHIRROHMANIRROHIM

Alhamdulillah dan teghime kaseh bebanyok ateh kesudiyan pehok editor majaloh Semesta nyughuh teman nuleh di sini.                               
Teman....mole kenei duniye ini pade Jun 1965, membeso sebagei anok penogheh getoh dan bendang padi. Meghase ngaji tadika dewan Jeliang tawun 1971. Ngaji dajoh 1 hingga 5 di Klipot Kuwale...sekoloh budak jantan belake. Dajoh enam  beghaleh ke SK Jeliang...pasei budok kampung tak siyo bekawan dgn teman (sebab teman tak ngaji di Jeliang) dan juge udoh lugu nunggu bas jam lime setenghoh  pagi...dan petang pulok lewat yaamat balek daghi sekoloh.  Dalam mase yang same teman mengaji sekolah arab pade sebeloh petang. Idup ini sesungguhnye... aje bebeno......jaman sekoloh le paling nekmat dan amat beso pengalamannye.

Bile udoh besekoloh di SK Jeliang baghu le ghase betape nekmatnye bekawan dgn ghakan sebaye,  membene pengalaman idup. Meneghoke tiyap inci leghoh kampung dan selughuhnye.... alam Manong. Mengenei tiyap anok sungei lughoh dan denei kampung mengelo ke Sungei Peghok..... daghi daghat ke baghoh...daghi bendang ke lemboh paye....menggetus dan meniti pengalaman idup...mencaghi titik nekmat idup alam budok hingge ghemaje.
Aghi minggu kalu tak nolong apok teman ngangkit susu getoh ato ngutip sekeghap....meghupekan haghi yang amat hingkei pade kume ..... biyasenye kume  nyetit bughung, ngaie tengaih hingga jauh ke kaki bukit, meghanduk sungei bemain pasyo sambei nyawuk udang ato mencaghi ubi batat liyo....dapat le sekupang duwe bile dijuwei...lepaih le belanje sekoloh. Taim itu sekupang duwe udoh cukup untuk belanje...sekado meli mee goghen ato koi maneh atopun kaghipap.......ayo minum peri...ayo paip je....udoh cukup.
Di kale musim bebendang...nyabut ghedih, naghek upeh nagngkut lumpo muwat ban bateh bendang, nanam  anok semei, ngeghat dan ngempuk padi adelah senaghiyo biyase pade kume anok petani ini. Memalam  ngaji ja’ame ato quran ghomoh ustaz meghopekan bende yang wajib tanpe meghighe musim cuti atopun sekoloh.
Gitu le anok kampong...siang besekoloh, petang sekoloh arab,memalam ke menesoh ato mesejid, ngaji quran, haghi cuti nolong ke kebun ato ke sawoh. Seghonoknye idup bekawan...nangkap sepilei, ngago bocat, ngaie puyu, sepat, belut  ato keli mamoh di bendang..taghe petang bemain lamprit, oghenpass, nangkap kalimato, getoh gundu, guli dan gasin yang bemusim....main nganto di bulan pose...takde tolok bandingnye pengalaman...namun koje sekoloh  pasti siyap..che egu tak ponoh meghungut....ketat sungguh jaduwal anok kampung tike itu....antaghe nolong koje mok bapok, tanggungjawab besekoloh, ngaji fardhu ain, hobi buweh yang nakei......tapi maseh punye mase (jika dibandingkan jaduwal aktiviti mughid haghi ini...bageikan langit dengan bumi)
Tawun 1978 teman menjejokkan kaki ke Semesta. Udoh tentu kawan makin ghamei dan tentunye pengalaman makin betamboh dan cita- cita makin mendalam...dan ghase dighi makin beso. Taim itu sekoloh petang. Pepagi... tetap nolong apok ngutip sekeghap dan teghoh haghi ke sekoloh... beghamei kengkawan ngayuh besika. Betemu di ateh jalan daghi Ulu Kenaih, Lempo, Pecoh Batu dan Guwo..bedeghet bebesika...taim pegi seghonok beno kume...pasei laju penughun  bukit jeghat cine. Taim balek...tejelat dibuwatnye,...cumenye aghi petang ghedup le sikit.  Tapi azab nye bile sekolah pagi....taim balik teghoh haghi...nongkah bukit tu.....Tuhan le yang tawu...kene pulok bulan pose.....Mase tengkat 3, SRP....belajo makin penting...taim tu kalu tak luluih tak boleh naik tengkat 4...kene ngulang. Ahernye pade 1981 teman naik tengkat 4 alighan sastegha. Mase ini ade kengkawan yg tepakse ngulang...yang codek sikit nyambung sekoloh asghama, ngambit alighan sains deme ke kuwale...yg minat pegi vokasyonal. Kawan baik tepisoh seketika dan  (ade yang hingge ke aghi ini tak ponoh bejumpe). Duniye budok sekoloh makin seghonok dan mencabo. Taim ini sempat le 4 bulan je teman ngaji sekoloh arab...takdan ngambit 4 tsenawi..pasei udoh tak ade kawan baye teman yg besekoloh lagi..deme udoh tak siyo...deme makin  sebok dgn aktibiti sekoloh menengoh..

Mase menengoh ghendoh teman wakei sekoloh main takero dan bola sepok. Hingge le ke tengkat 4 dan 5. Taim itu tim Semesta mampu setaghe dengan sekoloh beloh Kuwale tu... Tiyap kali pegi lawan...kume naik bas wetong...dengan duwet lapan kupang ato seghengget yang sekoloh bagi cukup untuk tambang dan belanje minum. Jaman itu tak ghamei che egu yang ade metoka...takde can le kume nok numpang...ngedit le kume nok meghase naik metoka che egu.....(bukan macam zaman sekaghang)
Kaloh ato menang..kume tetap hingkei..pasei dapat naik bas wetong ke kuwale... yang pade mase itu, kalu dapat pegi ke kuwale meghupekan bonus dlm idup...endok pulok  bas wetong model yang baghu keluwo...abeh ati kume....tak macam wetong sekaghang...marang kerapu kepundeng parang kekepel....siyan budok sekaghang.
1982 tawun aher...SPM. Abeh peghekse...kengkawan memasin bepisoh membawe dighi dan hale tuju sendighi. Teman meghanto ke kote ...bekoje dan belajo. Ponoh koje bebeghape buwoh kilang...konteghek pembinaan. Teman tak mampu nyambung STP di Kuwale macam kengkawan lain. 
Ponoh satu ketike taim koje di Hicom teman ditawokan ke Jepun untuk belajo bidang  technical engineering. Emok teman kebeghatan melepaihkan teman...ahernye teman bejaye ke Maktab Perguruan MPT KL. Abeh keghusus...tawun 1989 teman begelo che egu dan mule ngajo di sekoloh cine Ipoh dan kendiyan bebeghape skoloh lagi.  6 tawun kendiyan teman nyambung belajo ke UTM Skudai. Abeh belajo teman bekhidmat di Klipot Menengah Kuwale hampei 10 tawun.
Ujung 2009 teman dipelawe betugaih di Semesta...sekoloh yang sekiyan lame teman idam idamkan untuk bekhidmat..dan lebih maneh lagi zaujah teman pun tughut same dituko ke Semesta. Kume besame kembali di sini untuk meneghuihkan tugaih di skoloh tempat kume mule menimba hidup. Di Semesta udoh tentu teman betemu pengalaman baghu...segale seknike ghagam dan ghase....yang pasti teman besyuko amat...teman kembali di sini di penghujung sise pekhidmatan.
Aghi petame di semesta...teman mencoye kelaih te aher teman...5M2...sayu...seghonok...hibe... dalam kepale mengimbo kenangan lame...maneh dan cukup indoh. Tapi teman tesentok daghi lamunan...bile teman meghatikan comen tingkap yang kompang...sofbod yang ghompong....penyapu yang gheboh....bakui sampoh yg melempoh...meje gughu yang betongkat kaki...Tak sape pun yang nengo ato magi salam....deme suh je kejap..... nengok teman oghang baghu datang...... Aduhai.....jawuh beno daghi jaman kume dulu...dalam ati teman. Jaman kume dulu jangan haghuih ghope ini...aghuih bebinat tangan kalu kelaih semok dan keghusi meje tak teghato. Namun dalam ati teman.... betekad......peghelu memulekan langkoh....untuk membantu mane yang temampu......tapi..... mampu ke teman sengsoghang....
SEMESTA Manong.....pastinye dipenuhi sanok sedaghe...wagheh...kawan dan taulan.....teman ngajo kepade anok kengkawan sebaye...ghakan sekelaih dahulu.....suku sakat sendighi....pastinye lebih lagi cabaghannye.
Detik 2015 Semesta nyambut Jubli Emas . Pengetuwe mencabo dan menyughuh teman sebagei bekaih mughid membuwat sambutan ulangtawun ke 50 ini. Teman meneghime tugaih ini...beketulan tahun lahei teman pade 1965. Teman memulekan langkoh membine tim....aheinye majeleh bejaye diadekan dengan koje same ghamei pihok....penuh gemilang.  Yang paling seghonoknye teman bejaye ngimpunkan kengkawan membentuk gerup “Semesterian Batch’65”. Kini KUME besame teghuih memolekan langkoh...bebeghape peghojek dan sumbangan batch’65 sedang dan akan diteghuihkan demi membaleh jase Semesta.
Pade che eghu, mughid dan selughuh waghege Semesta....sudikan le kume menumpang besame untuk membene kejayaan demi mase depan anok bangse dan kejayaan Semesta..... paseinye.....
” daghi sini le, kume bemule......”
Wassalam.............
                                               ...........AchikLee........

                                                                    Mughid Tuwe Semesta 1978-1982

Selasa, 3 Februari 2015

Boh Melanda Negaghe Kite....antaghe malapetaka atau bala pengingatan daghi Allah.

Taim teman ghenik ngenik dulu ...umo setawun duwe...ayo boh paling beso...abih tenggelam kuale kangso...pekan yg besonye sebeloh lemboh.  tu....abih kagham...jam beso pun sekeghat je nampok....itu kighe boh yg paling beso...tawun 1967.  Pada 1972 kughang sikit dan lepaih itu boh kecik kecik je...ayo naik pun pagheh melempoh tebin sikit je.
Tapi aher tahun 2014 ni...teghagedi boh yang paling beso melade seghentok bebeghape buwoh negeghi dalam Mesiya ni....Kelantan paling teghuk...tsunami boh kunen panggei dik deme...meghanapkan segalenye dlm jumloh biliyen ghengget.
Peghok beloh helo....kuale kanso neghime kesan agok teghuk juge.

Memole ni teman imbeh balik gambo jaman boh tawun 1967an dedulu...teman taim itu ghenik beno lagi..tapi udoh pandei le juge beghambat kulu kelo dan manjat pokok ...tapi ijok le pulok buweh sangat....
Taim itu kighe boh paling beso. Jam beso dan penyabat poih kuale....

Ayo sampei ke dabal layen...raundebot masa itu tak ghope yg ada sekaghang ni....padang polo udoh ghope lawut le...dalam yaamat.

Panggung wayang ketei pun boleh beghenang kuwok lentang depannya. Sekaghang ni tapok KFC/Besatu tu le...

Masa itu seghotan Deghih pun naik ateh bot nengok masaloh ghakyat. Macam biasele...dia akan mawok bot sendighi macam mana dia gemo dereba sendighi kalu mawok metoka. Antaghe seghotan yang ghapit dengan ghakyat.

 Panggung REX taim itu...ayo melempoh ateh jalan...sampei boleh tojun tighuk le juge ateh jalan tu....simpang depan setesen minyok BHP sekaghang ni.

Gambo reshaus.....ayo sampei kaki tebin 

Yang ini paso/merekit juwei ikan...nampok bumbung je.

Istana seghotan bukit candan....ayo naik daghi aghoh belakang. Tapi istane tinggi jauh tak kena nye....

Gambo daghi ateh...tengoh tenghoh pekan kuwale...



Ini tanda sukat pagheh ayo....tangge di sekoloh RPK...kalu ngikutkan catatan situ.... sebenonye tawun sebelum 1967 lagi ayo boh lagi beso...udoh naik tinggi...jaman oghang puteh meghentoh dulu tawun 18an....


AYO BOH 2014

Boh kali ini agok lama.makan masa hampir 2 minggu....beloh Kuwale seminggu..dan beloh heliyo Peghok lebih dua minggu.

Kat kuwale ni...molenye jadi satu taghikan pelancongan pulok. Yelah geneghasi baghu umo 40an ke bawoh ni mana ponoh jumpe ayo boh ghope ini. Dua tiga haghi penuh sesok jalan meghate kuwale ni. Meghate Sayong dan Candan sesok jalan....siyang malam oghang meghati ayo makin naik.
Yang telibat pindoh...jenuh.
Yang kaki beghikan...deme nahan jaghin.... depan ghomoh, laman ghomoh.....ateh jalan...dalam kebun sawet...kebun getoh....isshhhhh.....puweh le deme mantei seknike jenih ikan daghat...keli, sepat siam,..... peghik, beghocat, puyu, sepat ghonggin,....bujuk...lampam...jelawat....selat...temakang dan bagei lagi. Ghejeki ayo boh le katakan.
Laman budaya...

Daghi ateh geghotok jalan Candan...sungei kongso melempoh ke pekan tebin...

Taman rekreasi JPS kagham abeh....

Safari Resort kagham hingga 12 kaki

Ayo sungei peghok tenang dan membuwok melempoh ke tebin pekan kuale.

Ini di Kg Sayong Lembah....

 Jalan deme teputuih...naik bot kecik...


Ghomoh Malik sedaghe teman di Kg Sayong Lemboh....ayo taim ini makin naik....sejam 4 ke 5 inci....


Kume pakat ghamei ghamei nolong mindohkan baghang.


Adik teman...kengkawan kelab GRB.... daghi tgh sampei ke petang kume betungkuih lumuih...nolong oghang kena boh.

Pekan  Manong yg tak pohoh jat kena boh...haghi ini dalam sejaghoh...ayoh naik belakang bank BSN....ayo naik paghaih laman kawasan ghomoh tegheh situ...

Kg Suwok Petei...ape le lagi....jalan teputuih 2 tiga kali.

Kg Guwo...deme ghamei  yg pindoh....
Tapi yg seghonok boh kali ini pukat jaghin ikan abih kat pekan Manong....pasei oghang beghebut masang pukat laman tangge dan ateh jalan.

Ini le jenih ikan yg deme dapat....lampam, keli sesiye...dan memacam lagi.

Dalam kampung Guwo.....


Ini di ladang sawet Kg Jalan Badok...ayo sungei lempo melempoh.


Ini le namanye ghejeki....siang malam deme masang pukat jaghin....sekali angkat...4 ke 5 kilo sekinike ikan dapat....



Penyudohnye teman pun meli pukat....tumpang sekali mukat...ni jelawat...bukan senang nok dapat....dalam ladang sawet je.

Puyu...temakang, lampam, keli, beghocat, sepat siam...belida....ishhhh aje ngan pueh kume makan ikan kali ni...Taim ini ayo haghi petame hingga ke 3 je.....masuk haghi ke 4...ayo udoh masam dan jeghoneh...ikan tak siyo datang doh....

Bila boh udoh makin menjadi...udoh ghamei pulok oghang ghiso. Peniage pekan lemboh kali ini paling teghuk dalam sejaghoh deme...abih baghang baghang ghosok dan ada yg anyut.
Masuk haghi ke 5 segale pegeghokan agensi, oghang ghamei, badan NGO, Koperat, Kelab dan Pesatuwan makin sedo tanggungjawab...nolong mangsa boh ni.
Beghite sedih ngale ke Gua Musang, Kuala Krai dan Manik Urai Kelantan. Bagei dilande tsunami lumpur yg menakutkan...meghanapkan segalanya....

Teman dengan geng kelab teman ...KELAB KEMBARA GRB...tak ketinggeilan juga sibuk bebeghape haghi nolong sana sini musim boh kali ini. (ceghite lanjut dlm blog kelab kembara teman).

Cumanya...agok agok kome...boh kali ini ...antaghe malapetaka ke bala pengingatan daghi Allah.