Rabu, 19 November 2014

LABUN PASEI PISANG

Sebut pasei PISANG ni...teman satu kuwage aje bekenan beno makan buwoh pisang. Tak kighe ape jenih pisang...makan masok gitu je, buat jus campo aih ke, buat goghen, buwat jejemput, buat lepat, buwat kek, buwat tepek tebalik-tebalik atopun buat pengat. Kalu yg kekigho ato mengkei masoknye...sesekali elok juge buwat ghebuih...colek nyo + gule kabung. Taim ujan kena yangat kopi...nalarkek kome...oiiii......
Anok anok teman gemo belake. Pada teman ikut jenih pisang juge kalu nok buwat  ape.

Pisang Mogheh
Kekadang kalu elok masoknye..sentei mentoh pun sedap juge. Tapi yang ghalitnye teman buwat cuco jejemput pisang atopun lepat....buwat kek pun baguih juge.
 Sesetengoh tempat ngelonye pisang awok ato awok lego (lain sikit ghasenye).
Nanamnye paling senang....mudoh membeso dan membiyok. Ade jenih bebiji. Apok teman kate kalu taknok bagi bebiji, masa nanam anok pokok pisang tu kena ghawut buang abeh akonye.
Satu lagi kalu nok ngilangkan semok pokok lalang dalam kebun, tanam le pokok pisang mogheh ni....lalang cukup aloh.

Pisang Nangke
Pisang ni teman gemo buwat goghen je. Kalu masok sangat pun tak juge sedap dimakan mantoh.
Ini jenih pisang yang liyat kalu udoh masok. Elok juge buwat keghepek buwoh mude.
Kalu buwat pengat pun boleh tahan le juge.


                         Pisang Embun
                         Pisang ini udoh jaghang                                  ditanam oghang....payohh                                caghi....ghase lebih kughang                            pisang beghangan.


Pisang Ghestali
Makan mentoh dan ghase kelat kelat sikit. Buwohnye gemuk sikit. Kughang digemo.

     
  Pisang Beghangan
         Ini antaghe pisang yang paling mahei dan gelamer kat pasaghan dan hotel. Ghase sedap dan ghangup. Sesuwei dimakan mantoh je.

Pisang ini payoh tanam, ceghewet nyagenye, gemo meghagam buwohnye...ulat gemo. Kena jage elok-elok dan balut bila buwoh udoh mole keluwo.

Lelain pisang yang tak banyok beza dengan tiga empat jenih tadi ada yang dinamakan pisang susu dan pisang ghaje dan pisang kapeh.
Yang lain pisang asam-asam, pisang kelat buluh.
Gambonye teman payoh caghi. Pokok pun jaghang di tanam oghang.


Kat ateh ni tadi apok teman namakan pisang-pisang tadi sebagei pisang Melayu.

Pisang Ghaje Udang
Kale nye meghoh daghi mude sampei masok. Taim mole keluwo buwoh kalenye meghoh kuwat. Bile udoh tuwe ceghoh sikit, dan taim masok kale meghoh lembut sikit.
Isi yaamat sedap kalu makan mentoh. Teman gemo simpan dalam peti aih yg udoh masok beno tu. Taim tghaghi makan sejuk-sejuk pakei sudu...cedok sikit-sikit...uuuiihhh sedap yaamat. Kalu ijok teman buwat jus. Blen sebijik pisang + buwoh lain (nenaih ke, epel ijo ke) + susu cayo + aih batu...memang nala ghasenye. Paling maleh teman potong-potong dadu + susu cayo masuk peti aih....kaghangnye makan.......labun tak gune cakap teman....sedap.
Satu lagi..teman potong potong masuk dalam dawun temelong daun pisang, masuk sikit ayo gule kabung + ayo tepung jagung kukuih semenet dan masuk pati santan ato susu cayo...kukuih semenet....dan boleh le melantoknye.....jadi dizet yg spesel.....
Tapi pisang ini banyok beno ceghite klasiknye. Memacam gelo dik deme, banyok kesoh mistik yang kekadang kalu didengo...ngaghut dan boleh jatuh syirik. Ghamei yang pantang laghang deme kait dgn pisang meghoh ni. Teman banyok nanamnye...selalu bagi kengkawan. Pada teman pisang ni lebih sedap daghi pisang beghangan. Ghege tak mahei...tapi payoh nok dapat di pasaghan.



Pisang Minyok @ Pisang Emaih
Pisang yang sangat gelamer dalam pasaghan. Ghege mahei dan ghase sedap. Nanamnye ceghewet sikit, kena banyok baja, dan kebun kena teghang selalu. Dawun kena buwang dan jantung juge kena cepat buwang. Kalu ijok buwoh tak mawu beso.                                                                                                                               Pisang Bentan 
Pisang ni ada yang ngelonye pisang 40 haghi. Bebuwoh lebat dan pokok ghendoh. Biase makan mantoh. Bila dia mole masok kena makan cepat. Kalu ijok bile udoh ghanum sangat...kulitnye payoh dikupeh.... Ate kena konyoh dan telan dengan kulit-kulit sekali..pasei kulit ghapuh. Tu yg digelo pisang 40 haghi gamoknye. Sekali pandang macam pisang minyok juge...ghege mughoh.


Pisang Tanduk.
Buwoh 3 ke lima biji je sesikat. Setandan ade 3 ke 4 sikat je. Buwoh beso dan panjang. Adik beghadik Pisang Lang. Pisang lang lagi beso. Biase oghang buwat keghepek dan goghen je.
Bila tanam...taim mole je bebuwoh anok kena ghajin pindohkan. Ghege boleh tahan.

 Pisang Abu
Pisang ini paling spesel. Paseinye pada teman pisang ini boleh dimakan memacam caghe.
Tapi kalu oghang ngidap angin...aloh juge kat pisang ni....lantoknye deme.

Ade satu jenih lagi namenye pisang abu kelin...seghope tapi beso sikit dan kulit tebei. Tapi yg sedap pisang abu. Mane datang kelin pulok tak tawu le teman. sape le mole ngelonye.

Pada teman pisang abu ni paling best..... buwat goghen masa tengoh mengkei-mengkei. Kalu mude elok buwat keghepek pasei dia ngangup dan ghapuh. Bila udoh masok elok buwat pengat.
Kalu udoh masok sangat makan ghope itu je..pun sedap...dan kalu udoh telebih masok pulok.....tegheban aje dekat ayam itek...pun baghuih juge.ke..ke..keh.
Tapi ingat...kalu yang jenih suka kelaghoh memang payoh dimakan. Kalu tebeli...ghugi yaamat. Kulit nampok cantik tapi dalam kelaghoh (keghaih adik beghadik mangko)...hampeh.....

Yang nok jadi labun pasei pisang haghi ini. Sebenor-sebenonye motif teman haghi ni gini......
Semalam singgoh le pasa malam. beli le sesikat pisang abu. Timbang-timbang.... "lima ghengget tige kupang" kate dik oghang nyuwei tu. Teman tanye sekilo beghape...RM 3.60 katenye. Mok wehhhh.....bukan teman heghan pasei ghege mahei tu...tapi ngenangkan.....mengkalu le oghang kite ni ghajin nanam segale pisang kat kebun pun boleh jadi duwit.
Ce tengok...sesikat udoh lima ghengget. Dalam setandan...pisang abu ni ade 5 ke nam sikat...kadang-kadang dekat 8 sikat...kali 5 ghengget. Mawu setandan boleh 30 ngengget. Paling tidok kalu juwei mude boleh RM 25 setandan. Ate kalu 4 lima tandan sekali nyuwei......tu yang teman menung tu...bile ade oghang kampung tak tawu nok caghi makan.......neghite ape yang ade...taim aghi ujan tak boleh nogheh...tak tawu nok buwat ape...paling ijok nanam ubi kayu pun boleh buwat duwit.   Bile nok maju...bile nok beghuboh idup. Wahei meghate kelilin ghomoh banyok ghuwang boleh nanam pokok pisang.
Ate labun memang le senang...ishhhh ini bukan pasei senang labun...tapi yang memang pekaghe beno...kalu dikenang-kenangkan...... kat ghomoh teman sendighi memang teman ada nanam pokok pisang...pisang bentan, ghaje udang dan mogheh. Pisang abu udoh pupuih kene penyakit., Ingat nok makan pisang goghen dan pengat tu yang beli sesikat. (Tu yg boleh labun....ke.keh..kehh..)tapi teman tak juwei. Takat makan sendighi dan sedekoh kengkawan bile deme ziaroh teman.
Dekat 2 kilo sesikat ni....RM 5.30

Pagi tadi... taim teman nok keluwo koje...udoh teghidang ateh meje goghen pisang abu....paneh paneh lagi....
ayo yangat tak mandang...kalu ade haghuih lambat teman pegi kojenye....tawu aje 'darling' teman ni....teman capei duwe 3 ketui...dan le teman pongap ke molot sambei nyetat metoka. Aje memang sedap........Alhamdulillah....wallahuaklam.
     

Selasa, 18 November 2014

Musim Hujan

Semenjok duwe menjok ni....ujan sesaje. Ayo kolam ikan yg dulu keghin kontang udoh melempoh ghuwoh. Ayo sungei udoh makin dalam...tiap kali ayo ngunung banyok tanoh tepi tebin ghebok. Pokok tepi tebin makin banyok tumbang...tak kighe pokok getoh, bebuwoh kayu, pisang ....banyok nyemboh ke sungei. Dalam sungei makin banyok ghebe dan bangko. Ayo jadi tesekat sekat...nok ngail payoh le sikit, nok  nyale lagi le payah...gemo sangkut.
Ayo sungei peghok memanjang keghuh dan dalam....kaki pancing taim ini ligat pagi petang. Ikan banyok kate dik deme. kaki nogheh ghamei yang mancing...ate nok nogheh pokok basoh.
Ikan kat merekit makin mahei...kalu jenih ikan potong mawu 20 kateh...takat temenong, kayu, belaih belaih kateh. Ikan sadin cerut tu pun dekat 10 ghengget sekilo....ikan sungei...lampam, kalui, seluwang congoh, sesiye punye le mahei juge.....kalu lantoknye deme pun guna GST esok lagi le gamoknye tak tebeli ikan sungei....nok makan tojun sungei tangkap sendighi.
Tapi yang paling teman ghiso taim ujan ni iyele jalanghaye dekat tangge seghibu Kg Guwo ni ...tiap aghi tanoh bukit makin banyok yg ghebok dan ghuntuh. Kat ateh sana ada tangki ayo LAP....ijok ke deme sedo dan peka hei ini.
 Teman seghoyo beno taim lalu sini...makin haghi makin luweh gheboknye. Udoh tepi beno pago LAP. Kalu lepaih ujan lebat je makin ghebok le tanoh ni.

Teman...anok bini teman....adik beghadik teman....sedaghe maghe teman....kengkawan teman...anok mughid.....dan seknike oghang yg lalu lalang tiap haghi....ghiso pepokok udoh mole condong.
Kalu le dibuwatnye ghuppppp...... ghebok sekali guih abeh jalan ghaye. Tak tebayang teman tangki ayo yang baghu dibuwat di ateh tu..ada beghibu gelen...nauzubillah minzalik. Taim itu ghamei pulok penggune jalan ghaye....AllahuAkbar.....
Teman haghap sesangat LAP dan JKR ambit peghatiyan le sikit. Beghingat dulu sebelum jadi ape-ape.
Buwatnye jadi kemeren helen....haghu wehhh....

Ahad, 16 November 2014

CUTI CUTI MESIYA.....

Tak dan dan.....belum tiba musim cuti....anok anok teman udoh heboh pasei nok bejalan....nok pegi becuti.
Teman sosek sosek dgn 'darling' teman...ghopenye deme udoh bepakat anok beghanok....deme beghegeng meghancang nok bejalan.
Aiiimok yek....tak dan teman mikiyonye deme udoh besiap siap.
Ape ke leghah beno.....ate awei bulan Dis deme udoh nok balik ke kolej kate dik oghang ghomoh teman. Lagi pun esok, kalu lambat-lambat sesok sangat.... taim oghang udoh ghamei becuti.....
iye tak iye juge...deme pun tawu teman ni bukan jenih tahan kelibut dgn oghang ghamei besesok sesok nih....
Ate teman mikiyo juga mane tempat syok ni.....tempat sejuk kate deme. Hahhh...kemeren helen ???!!! ghentikan...bahaye...ayoh boh...tanoh ghuntuh...jalan jem...udaghe ghacun...sayo ghacun...ayo pun ghacun...ekolai dan...bla...bla...bla... kata teman.
Kita ke gunung jeghei...bukit laghut....perezer hil....kuale gule.....bla.bla..cadang dik anok teman.....aje dgn cekap deme kalu pasei ngato tempat tempat bejalan ni...
Utaghe...ghiso ghibut kuwat....kite ke perezer hil le...ade sepupu apok kat ateh sana....boleh numpang tido peri.....teman nyadang balik...ishhhh sebenonye tak payoh cadang cadang pun...janji bejalan deme ngikut je.
Ate anok bujang  yg bekoje tu ape ceghite....dia ngambit cuti tawun, banyok lagi cuti...laju je oghang ghomoh teman neghangkannye....he..heee..he..aje dgn kuwat ghancangan deme nih.
Wahei...teman udoh meghancang nok ke chalet teghapung teluk tempoyok penang...boleh le sambei tu ngail dan masang tangkui ketam daghi ateh bilik....
Taim ini tutup...ghinovet....januari baghu bukok kata dik tokehnye.....kenselll...
Teman nok ngail juge...
Tadi teman wasap  anok sedaghe di Sg Beso..."ambit chalet tepi laut 2 biji....acik nok ngail sambil megholoh...lepaih tughun daghi perezer hil nanti".
Konpem (tak sampei 5 menet deme wasap balik)....kate dik anok buwoh teman....deme pun ghamei nok join nanti.....tapi acik bawok ayam kampung bebanyok nanti yekkkkk....boleh buwat bako....
ishhhhh tang itu yg teman lenguh nih....tawu je deme.....oghang nok ngail deme nok mako ayam pulok....habih lagi segheban ayam kg teman nampok gayenye.....
Yang sebenonye pantang aciklee deme ni begeghok....habih ngeko belake anok buwoh....nok pulok taim ada makan makan.........aje bekenan......

Khamis, 13 November 2014

Happy Birthday....

Petang semalam...anok teman meghenget ngajok keluwo makan malam...nyambut haghi jadi emok kate deme. Hissshhh teman ni udoh le tak beghape semiyok...batuk batuk dan kepale kekadang bedenyut sakit..deme ngajok bejalan pulok....kaghang tak pasei juge tobang lima enam puloh...
bab duwit tu ijok le heghan sangat...tapi mood nok keluwo tu tak beghape ade.
Penyudohnye lepaih megerib laju je teman balik daghi semejid.
Moh leghah.....kita keluwo makan...kata teman.....
Dan dan itu ligat je deme besiap....sampei kuale teghuih belok ke semejid KISDAR...pasei udoh nok masuk Isya'.....ghamei pulok oghang malam ni....ghope ghopenye ada forum agama.
Lepaih semayang caghi kedei makan.....daghi satu kedei ke satu kedei...yang di gemo tutup pulok....penyudohnye jenuh musin pekan kuale sampei ke sayong hagham jumpa yg digemokan.
Udoh dekat sejam....penyudohnya sangkut dekat relway....udoh letih balun je apa yang ada.
Udoh jauh malam...dan letih seleghe memang le kughang...tak habih deme makan.
Elok nok mayo......laju pulok oghang ghomoh teman mayo.......
"haikkkk....haghi jadi emok....emok yang bayo...." kate anok daghe teman....
kehh..kehh....kehhhh.....ghejeki teman kata........tu yang makin teman sayang ni (udoh masuk 50 sekarang ni)."selamat haghi jadi sayang...semoge Allah bagi sihat, mughoh ghejeki dan panjang umo".....doa teman dalam hati....

Rabu, 12 November 2014

JADI PENGUGHUIH BAGHU BLOG INI......

Dengan ghesminye...teman ngambit alih sepenuhnye blog ini....dan ianye bemole di sini.
......
.
.
.
.
.
.
Bismillahirrohmanirrohim.....

Testing....testing....orait....

Tengoh asyik nok upgrade dan melek melek homepage blog ini....tetiba datang anok daghe teman..."apok...haghi ini birthday emok...ate kita makan makan ke...jalan jalan ke...malam kaghang yek..kita ajok kakok sekali.....laju je anok daghe teman nyadang gitu gini....

haikkkk.....Masya Allah...kali ini teman lupe bebeno....langsung tak ingat.....haah je le teman jawab pada anok teman.
Dan dan itu teghuih nyapei tepon....nuleh mesej...." Selamat Haghi Jadi Sayang"....send.......

Patut le semalan oghang ghomoh teman nyebut nyebut nok becuti...cuti cuti mesia....
Tadi jenuh juge teman ngodek sana...ngodek sini...nyusup nyasap meghate blog dlm google...kat mana syok nok becuti dan MUGHOH yang pentingnye.....
kali teman nok cop taghe taghe kuale selangor dan  shah alam.....bulan Desimber nanti.....

VERSI BARU....KAEDAH BARU....MOOD BARU...

MULAI HARI INI...BLOG INI AKAN MENJADI YANG BARU DAN TERBARU.
BAHASA?????
YESSSS.... BAHASA TETAP MENGIKUTI CARA LAMA........
ATE....KITA BEMOLE DI SINI.

Selasa, 28 Oktober 2014

CACATAN AKHIR BERNAMA LABUN KUME LABUN DEME....

HAGHI INI DAN TAIM INI MENGUPEKAN LABUN AKHIR DAGHI LABUN KUME...LABUN DEME.... UDOH ILANG MINAT NOK NULEH DAN BEBELOG LAGI....UDOH TUWE...

BLOG INI TELAH DISEGHOHKAN PADA OGHANG YANG BEMINAT UNTUK MENGUGHUIHKANNYE.....
SALAM MOHON MAAP BEBANYOK BUAT INSAN SEMUWE...

Selasa, 17 Julai 2012

Teman Lancarkan Kamus Loghat Peghok Kuale

Kemgahin.....aghi tu.....teman tedengo le ghediyo fm peghok....tedengo le si Os tengoh ghiuh ghendoh belabun dengan pendengo ghediyo fm peghok...deme labun loghat peghok.
Ghalit le teman nengonye...memacam ghope le labun deme. Pada teman  labun deme tu ada betui dan ada tak beghape betui daghi segi loghat daeghohnye....CUMAnye.... kalu ikutkan nahu loghat daeghohnye beteghabo....becampo-campo. Ini kan apa pase bebudok baghu ni deme bukan faham dan tawu sangat loghat ni...main bedei je. Ijok le bemakna loghat deme tu tak betoi...lantok le ape pun sesape nok labun loghat ape pun...ijok saloh aaaihhh...
Peghok  iu sebenonye ada banyok daeghoh...dan loghat labun pun ngikut daeghoh le juga. Macam loghat kuale tak sama dengan loghat bota/paghit dan teluk ansen sekali pun...apetoh lagi beloh tepen dan selame....walopun satu negheghi peghok.
Ada eghap2 sama kalu beloh selama/tepen/dan ulu peghok. 
Teluk intan ngan kuala juga ada eghap2 sama.
Paghit/Lambo/ Bota hampir sama.
Beloh selatan.... macam tg malim...slim river...langkap...deme lain....loghat banyok begantung pada suku ketughunan....ikut rawa...menelen...jawa... dan sebageinye...ikut paham teman le......sebab keghoje teman ni banyok mengonda dan singgoh kedei minum/makan di seknike tempat selughuh pelosok peghok ni.

Ate kali ni teman lancokan (ini bukan yang cine sebut tu kome woiii) KAMUIH LOGHAT PEGHOK KUALE......sekadar sebahagian daghi kazanah bangsa kita (....yang makin nok ilang dah sama ada kuasa...politik...ghete...meghuwoh dan bageinya. Haghap2 lepaih ni naikkan semole meghuwoh anok bangse dan agama kita.

"Kamus ini sekadar sebahagian dari panduan tatakata makna loghat Orang Perak Kuala Kangsar dan Sewaktu dengannya."
A


Abeh= habis
Apoh/hagham/mandang= tak ada apa
Apok= ayah/abah
Antu= hantu
Anu/syanu= penyedap ayat /sipolan
Ape ke he = apakah hal
Ate= ayat penyedap
Awok = diri sendiri
Aye= saya
Ayo (ayo ngunong)= air (air dalam, deras sebab hujan di hulu)
B
Bacin= bau busuk hancin
Bahcike/caghi bahcike = makan (ayat kasar)/cari makan
Bahei= kedekut
Bok= minta
Baghuh= arah lawan darat
Bedeoh= tipu/bohong
Bedek= tengok
Bedi= sejuk terlampau
Bedik= menyiku
Begelenok= bercampur gaul(orang)
Begik= bodoh
Behe= bengkak kat peha
Beghambat= berlari
Beghahcike/bahbatang= makan (ayat marah)
Bejujoih= bertali arus/ ramai
Bejuweh /bejuweh molut= sudah puas bercakap/memberitahu/berpesan
Bekokek/bahei= kedekut/
Bekontang= tampar/sepak (bghn. kepala atau muka)
Benjoi= bengkak
Bengken= garang
Berde'eh= letih
Beghediok= banyak, ramai
Berjujuih= berbaris-baris, bersusun-susun
Beghoyang= biawak air
Beghuntei= beransur-ansur
Benyok (buah)=sudah rosak, lemai
Beselayut= bersidai (kain)
Besit= memukul dengan benda sesuatu yang fleksibel
Besika= basikal
Betampei= bergaduh/bergasak
Betanok= memasak (nasi)
Betandang= ziarah/berkunjung
Betatang= menatang dengan telapak tangan
Betenggek= Bertenggek
Bibio = bibir
Bebinat= kesan calar/lebam selepas kena rotan
Binjoi/bincut= bengkak (biasanya kat dahi)
Biut/Bahut= degil
Bengit= bodoh,
Bingit= bising yang memekakkan telinga
Bojot= basah
Bolen= telanjang
Bonyeh= basah + lembab + kotor
Bonyok= hempap, tindih, tekan
Botek/Beghotek= tanda bintik-bintik (corak)
Buat keghin= buat tak tahu (nohen)
Bulor, Kebulor= lapar, kemaruk
Bulut= gulung
Boyok/buyut= buncit kat perut(perut buncit)

C


Cabuk= buruk
Caco= ganggu/terganggu (mengira/fikiran)
Cakcibor= pepatung
Capang= kembang terbuka(telinga)
Cayo= cair
Ce= cuba (penyedap labun)
Cebeh= ghebeh
Cebok= gayung, bekas cedok air
Ceghoye/coye= cari
Cekoh= pegang, sentuh
Celapok= duduk ngangkang atas benda
Celoghen= celoreng
Celuih= lepas
Cemei= mata sepet, separuh buta
Cemaih= nasib baik/sipi
Ceghangap(bercerangap)=bersepah,tak tersusun, benda tajam menusuk ke atas
Ceghodek/codek= cerdik
Ceghomat= cermat/hati-hati
Ceghum-cegham= seram sejuk
Cengei (bengken)= garang
Cekuh= sentuh/pegang
Cemaih= nasib baik/hampir-hampir
Cemuih= bosan
Cico= cicir
Cike= kedekut
Cior= kusyen/tilam kecil untuk majlis akad nikah
Co'et= sikit sangat (ayat: Alah! seco'et je yang dapat)
Cokeh= cari (ayat: Apa dicokeh?)
Conggek= berjalan agak tonggek
Coye= cari
Cupoi= hujung
D
Dabe= beg duit, wallet
Dedo = badan suam-suam rasa macam nak demam
Dego, berdego= bergetar / labun (cakap beso)
Deme= mereka
Dengkut= tempang deghahh=cepat
Deghuweh/nakei= nakal
E
Elat/Ngelat= tipu daya/menipu
Engkoh, engkohnya..= rupa-rupanya
Engkek-engkap= hidup susah sangat
G
Ganjok= bergerak sedikit
Ganjei= janggal/ganjil
Gelintio=gelintir
Gebo= selimut
Geduok= buah kerdas
Geghotok= jambatan
Gemo= suka
Getik= menyampah, benci
Ghadang= geram marah
Ghabuih= rentap, rampas
Ghamoh= peramah
Ghaut- raut
Ghayan= sawan, tarik
Ghapok= buruk
Ghebeh/selebeh= kusut-masai, tidak kemas
Gheto= tak betul(otak)
Ghenik=kecil
Ghengkat/ghengkut= cacat/ bejalan tinggi rendah (cact kaki)
Ghodi, peghodi= kerjakan/
Ghonjang/peghonjang= jolok/dibuat
Ghutu-ghete(meren)= sasau
Gotak/geghotak= jambatan kayu
Gile sebeghe= gila tak tentu hala
Godam= hentam
Gomen= kerajaan
Gogok, togok= minum air
Gonyoh= tenyeh/gosok
Goyo= goyang, gayat
Gumpei= selonggok/seperdu/segumpal
Begumpei= bergumpal/bergelut
Gundu/Tagan= Ketua/Tekong/Kepala
H
Hangin= marah/naik angin
Hajab= peduli (bahasa kasar)
Hakap=tamak/haloba
Hambat (ngambat)= kejar (mengejar)
Hameh (kupam)= bau kambing (badan berbau busuk)
Hangat pijo= hangat pijar
Hanyo= hanyir
Haup (Tumpo)= mati (bahasa marah/kasar)
Hei = hal
Heghot = bengkok
Henyut bengut, = senget
Heghot/heghot-benyut=bengkok/bengkang bengkok
Henyok= tindeh
Hincit= halau pergi
Hingo= bising/riuh
Hogeh= goyang sesuatu untuk tujuan mencabut
Hugu hagan = kusut masai
Huntei= lantak, belasah
Hingkei/ingke= seronok sangat/ terlampau gembira
I
Jabe= uncang
Jakme, Ja'ame = Juz Ama
Jaman= zaman
Jebik= tarik muka, hampir-hampir menangis
Jegei= beliakkan mata
Jeghoneh= jernih
Jelabang= tak mendengar dengan baik
Jelabok= terburai
Jelebo= labi-labi
Jelejeh, berjelejeh, menjelejeh= air keluar dari mulut
Jelepek/jelepek kaloi= letih sangat
Jelepetei= letih sangat
Jelepen taik= dibelasah cukup2 /tak bermaya
Jenuh= selalu, puas, lama
Jeghobe=Terpa
Jeghobon= timbunan (lebih besar daripada jerumun)
Jegholoih= terjerlus (kaki)
Jeghombab= tersungkur
Jeghomon= timbunan kecil/sarang babi
Joben = runcing (telinga besar
Joghe= jakun
Jolok= tolak
Jongoih= rupa muka buruk
Jongong=membuat muka hodoh untuk menyakitkan hati orang
Joghen= tajam
Jueh/jebik= cebik
Juweh/Juwoh= manja/mengada2
K
kicok = pijak
Kadap= ke hadapan
Kalu/mengkalu= kalau
Kanjei= naya, tertipu
Kanto= buah pokok kabung, dibuat halwa.
Kapei Tobang= kapal terbang
Katup= tertutup rapat/ bercantum
Katam= pijak rapat-rapat (bahasa marah)
Kayo= pergi ke sungai, pergi ke bilik
air/buang air (kadho hajat)
Kecek, mengecek= tipu, menipu
Kedan/gedan= penyodok pasir
Kedengkin= kurus sangat
Kedeghat= kudrat
Keghap/Tengkeghap= terbalikkan/tumpah
Kegho= buah (rambutan) baru mula masak
Keghosek/bekeghosek= kasar seperti lantai berpasir
Kekughe= Kura-kura
Kelaghoh (makan dik kelaghoh)= keras dan kematu pada pisang abu
Kelese= malas
Kelemayor = berair/mata tak terang
Keleor/kelo = ke hilir
Kelolo= lawak/ tergesa
Kematu= keras
Keme, kume = kami
Kemutei = bebulu/tesumbat (telinga)
Kemin= penjagaan rapi/cantik rupa
Kengkiok/engkiok/mengkiok= anai-anai hitam kepala besar
Keghoko= cakar
Keghomut= keredut
Kemineh= komunis
Kepui= banyak
Kesut/mengesut=bergerak perlahan-lahan
Kewo = perbuatan ke hulu-ke hilir /mundar mandir
Kobek/kebek= mengorek/menekuni
Kocoh/ngocoh= ganggu
Koje= kerja
Kokok= gigit
Kome= dituju pada 2 orang ke atas
Kose= kuasa
Kopahh/bekopah= kibas/habis langsung
Kucei= kacau(masakan)/sayur kucai
Kut-Kut= kalau-kalau
Kut Kekalu= jikalau
Kutan = masuk ke hutan
Kulu = ke hulu
Kumbaih= halau pergi dari tempat itu/ beredar
Kuncam= terkunci(mulut terkuncam)
Kutei= keras, tua
Kutuk-katap= perihal hidup susah/sengsara


L
Laeh= lesu, tak bermaya
Labun= cakap
Leboh= terlepas, hilang
Lecoh= becak
Legat= mata asyik pandang sesuatu
Leghah / Ce Leghah = cepat/menyuruh cepat
Leghoi = berterabur/berkecai
Lehe= lalai

Lekeh= pandang rendah orang lain
Leko/deko= rasi, menjadi
Lenjun= basah lencun
Lenyo/melenyo2= lembik/melambak basah
Lepe (pantang lepe)= lalai /pantang telihat.
Lepo= selasar/ berenda/ lemah befikir (lemah canguk)
Lesyo= duduk santai kaki menjulur/bahasa dan percakapan yang terlalu ramah.
Lesut= kemek
Libang libu = runsing
Lepe= lalai/lupa
Longam/Longap= boros/ makan atau berbelanja berlebihan
Lugu= jemu
M
Meghacun/macun/mandang= kosong, tiada
Majo (kanjei)= naya/terinaya
Mangko= perihal buah(isi keras)/ naya
Meghelap= nangkap ikan guna daun pisang
kering.
Meghonyam= gatal-gatal
Meghetang= marah-marah/membebel marah
Meghocon/mocon= mercun
Megholoh= tidur
Megholoih, begholoih, pengholoih= tembus
Melangut = muka dan mata melihat ke atas/duduk tanpa tujuan kat situ
Melantok= makan (ayat kasar)
Melantung= busuk sangat
Meletin= manis sangat
Melilo= melilau/melihat
Mencebok= mencedok air
Mencicit= lari lintang pukang
Mencobok= tak henti-henti/mencurah2/memancut2
Meneneh= bernanah
Mengelebang= melayang
Mengelinok/begelenok= berkeliaran
Menghebah, merebas= berak (ayat kasar)
Mengkala/Mengkalanye= menafikan/penyedap ayat
Mengkei= mengkal (separuh masak)
Menguit= bergerak-gerak
Menonong/menonen= melulu/pergi
Mentelun= seluar jenis slak
Meletin=manis
Menyelap= aktiviti perbomohan (sehingga tak sedarkan diri), marah-marah, terasuk
Merampuih= baran, memberontak
Meghenin=bengkak, berkilat
Mengkei= mengkal (separuh masak)
Menghetang = marah-marah dan membebel tak bersebab
Meghewang= merayau
Menghenyam= gatal-gatal pada tubuh badan
Meghonyam= gatal/ menggatal
Meghongeh= hisap puting(baby)
Meghoyan= sakit meracau/tak tentu hala
Mencicet= cabut lari
Menghojang hapa= buat apa (ayat marah)
Meren= 3 suku/separuh gila
Mete= senyap, diam, kaku
Meto/megheto= berpusing-pusing mencari sesuatu/marah dengan guna bahasa percakapan
Metoka= kereta
Mike= kamu, engkau, kau
Minyak geh/ gah/ gas= minyak tanah
Mogah= sesuatu benda / zakar lelaki
Moh= ajak, jemput, jom
Moncoh= rezeki lebih/mewah
Mue= beri muka
Muei= rasa nak muntah/melempah
Mujo/Nyaghih= mujur/nyaris
Mukoi= pukul
Mukutnya = bolot/membolotnya
Molot jelabah= mulut laser, pok pet
Mutin/memutin= ngisap tetek
N
Nakei= nakal
Namboh= tambah
Neget= menuju dengan benda/lastik/bersetubuh
Neko(teko)= tepis
Nen= jernih
Neghokam/Nokam= menerkam/datang menerpa
Ngalo= halau
Ngamput= perihal mencerca/maki mencarut
Ngedit= kempunan
Ngempo= senget, tempang
Ngancuk= perkataan lucah diucap ketika marah
Nganto= hantar/permainan di bulan puasa. (Menghantar makanan depan pintu rumah jiran tanpa diketahui oleh jiran).
Ngayan=sauk ikan guna alat daripada rotan dan jaring
Ngebat = begaya sakan/ kulu kelo bergaya
Ngedit/tekulat-kulat= tak merasa
Ngekek= ketawa / tekekek2
Ngecung= nipu/gaul daun terup
Ngeghen = senget
Ngelat= tipu/nipu
Ngelebang= laju perginya
Ngeledin= bengkok berpintal
Ngelejat= mengelupur
Ngelempang = bergelimpangan
Ngelencong= membelok ke lain
Ngelentio= gelintir
Ngelenyo= gatal(ayat: Anak dara tu memang ngelenyo)
Ngelewo= berjalan ke kiri ke kanan
Ngeligeh = menggigil kesejukan(ngeto)/menggeletar menahan marah
Ngelisei= mengeliat / menggerak-gerak kan otot badan          (menahan sakit seperti belakang badan di rotan)
Ngeletin/Ngelinjei, mengeleten(ketin)= mengelupur (kaki)
Ngempo= jalan terkengkang-kengkang
Ngeghen= senget
Ngenden/mengenden= minta simpati/membodek
Ngelupo/ngelupu-ngelejat= mengeletik/ terkinjal-kinjal
Nyekeh/sekeh/ = meluku kepala
Nyegholang= terang-benderang
Nyeghondang (seghodang)= menanduk
Ngelisei= ngeliat kena besit
Ngencot= gaya berjalan
Ngedit= terkulat-kulat / tak dapat/ tak merasa / terliur
Ngetin= menyepak ketin semasa main bola
Ngene= memperkenakan orang lain/bersetubuh
Ngigo ghato= mengigau merepek-repek
Ngintei= melihat curi-curi/intai
Ngobok= menangis (budak-budak)
Ngocoh/kocoh/nyakat=ganggu/sakat/kacau
Ngolek=baring
Ngoret/horet= padan muka
Ngolen= sampan/bot bergerak-gerak dilanda ombak
Ngomben= kesan
Ngonyen, Nyeghongen = senyum, sengih
Ngonyoh=kunyah
Ngonyuh= sental/gosok
Nguit= bergerak sedikit
Nguk ngap nguk ngap = berdenyut-denyut (sakit berbisa)
Ngulen peghin= bergolek-golek, berguling-guling
Ngunyap=menguyah
Nohen= buat tak tahu
Not= duit kertas
Nungap= mengah
Nugei= letih/lelah/loya
Nungap= lelah/hampir lemas
Nyadin= selamba/ buat tak tahu
Nyakat/sakat= menakutkan
Nyambei= menyambal(sambal)
Nyampuk= mencelah ketika orang berkata-kata
Nyampang= mujur/ nasib baik
Nyangat/yangat=minuman panas
Nyaso= hilang akal sekejap
Nyegholang= perihal warna yang terlalu terang
Nyelap= mengamuk
Nyeluen= suatu keadaan fizikal yang berlebihan luar daripada biasa (ayat: kuku kakinya nyeluen, buruk rupanya)
Nyenggo= panas/bahang haba
Nyeghangkang= jatuh terkangkang
Nyeghangkung= duduk bertinggung
Nyeghongeh/Nyengeh= tersengeh
Nyeghonot= menyusup
Nyeghonyot= merujuk benda hidup yang banyak dan kecil(ulat)
Nyelin= melihat dengan ekor mata
Nyelit= nyelinap dalam celahan baris/kelompok
Nyelewen = seleweng
Nyemedang= selalu/sentiasa/kerap
Nyentei/Sentei= menghabiskan/sapu
Ngopek= menetek/kupas (buah)
Nobang= merayau-rayau
Nyobang= tenganga luas (hidung)
Nyobe= terpa
Nyondok/sondok= tekena sengat ikan atau benda tajam dari binatang
Nyodat/tecodat= menegak/ terangkat/ menegang (kemaluan)
Nyongah= terbuka/ternampak
Nyonggoh= nampak seperti kain terangkat/terbuka
Nyongket= berjalan-jalan, bersiar-siar
Nyongok= bahagian depan terangkat sedikit; ayat; bot tu nyongok sikit
Nyongsang= songsang/terbalik
Nyor = kelapa
Nyuso= melihat dari satu ke satu/melawat/mengikuti laluan
Nyulo= menjulur/letih sangat (terjelir lidah)
P


Paeh= lepat pisang, masakan ikan dalam daun pisang
Pantang lepa= tak boleh lihat terbiar
Paghok= teruk/kuat sangat
Paghap= pukul orang menggunakan belakang tangan/sepak
Paghe buang= rak menyimpan alatan dapur
Panco= rasa yang tak sedap/tak pekat(tawar garam/gula)
Pangkin= teman duduk bawah rumah/selasar
Pasyo (sembei/semba)= pasir
Pejei= pejal
Pelanto= pelantar
Pelatut= sifat sangat pemalas
Pele'ot, terpele'ot= bengkok, remuk
Peletiyo= membebel/ mulut becok
Pelio (buoh pelio)= Zakar (buah zakar)
Penale/Tale= penampar
Pencuk= Pecal
Penganan= kuih muih/menu
Pengilo= bubu besar berbentuk 4 segi
Pengko= pengkar
Pengo/pegho= bau busuk sangat
Penyegan= pemalas
Penyek= perbuatan melenyek
Pijo (hangat pijo)= haba panas/ rasa rimas
Pikio= fikir
Pogheh (poreh)= saiz kecil/saiz hujung lidi
Poih Opeh= pejabat pos
Pom = borang
Pongap= masuk mulut/makan
Pongo= terdedah
Ponyok/pengonyok= renyuk
Puwok Laghoh = suku sakat
Pukei/Mukei= bolot semua/pukal
Punei/puna/= kemaluan lelaki
R (GH)


Raban(ghaban) teben= tak keruan, tiada terurus
Rabat(ghabat)= panjat
Rabit(ghabit)= cabik/koyak
Randok (ghandok)= berjalan dalam air
Rashap = lincah/ pergerakan/kelakuan
Rebe (ghebe)hanyut= perumpamaan penyibuk
Rebeh(ghebeh)= senget
Regih (ghegih)= penyapu lidi
Rejan (ghejan)= malas
Rempit (ghempit)= merotan
Rengkat (ghengkat)= tempang
Rengkoh(ghengkoh)= goyang dengan kuat untuk merempuh
Renyah (ghenyhah)=leceh/remeh
Rigap (ghigap)= cekap
S




Saghuk= masuk/pakai/sarung (memakai kasut)
Sangei= tudung saji/sangai
Sapan= habis
Sapoh= tiada sesiapa (sapoh pun ijok datang)
Sarok(saghok)= tak sengaja
Segelintio= segelintir
Seghoban= serban
Seghobok= serbuk
Seghodok= sisa /baki/serbuk
Segholoh= jatuh, termasuk ke dalam/bawah
Seghoyat= perihal hujan yang sudah berhenti
Seghoye/Ceghoye= cari
Seghoyo= seriau / kecut perut
Selait= torch light
Selayut= bergantungan
Selimbo= selumbar
Senayan= hari Isnin
Selemoih= kotor berair (ayat: Berselemoih muka budak itu)
Selewen= Tak prihatin, tidak ambil berat, tidak buat dengan betul
Seliang= satu tamparan, satu pukulan
Selimbo, selembo= tusukan kecil ke dalam kulit akibat serpihan kecil daripada kayu, buluh atau pokok
Selit= sisip/masuk celahan
Seluen= pulas (ayat: Aku seluen telinga budak ni karang!)
Sembe/semba/pasyor= pasir
Senawat= merotan kecil pada kaki/ponggong/menyunat
Sengkok= senak(perut)
Sentei= sental/sapu
Sio/Tak Sio= tak mahu/tak ingin
Siya'= mangkuk tingkat
Skor/seko= rembat, curi
Soh (soh sunyi)= senyap
Sonteh= sentap, rentap
Sondok= duri berbisa pada ikan (keli, sembilang dll)
Soyok, seghoyok= atap tambahan/pisang sesikat
Suba= tidak cantik tapi tidak pula hodoh
Sungei= sungai
Susup-sasap= meredah semak/bawah rumah
Suso-saso= keadaan pemikiran menjadikan diri tak tentu arah


T




Taboh= pukul
Tak kose/tak sio = tak kuasa/ tidak mahu
Tak ngomben = tak memberi kesan, tiada apa-apa yang berubah
Tak semiok = tak sihat
Tak sio= tak hendak, tak ingin
Tale= sepak (dengan tangan)
Tawo lesyor = tawar (makanan tawar)
Tawu = tahu
Tawun = tahun
Tebongeh (bongeh)= terbuka dan terbiar/terdedah
Tebe'at= sikap/perangai
Tecodat= tersembul/nampak terkeluar/berdiri sorang diri
Tegheban=buang/ humban
Teghoyok (Toyok)= menangis
Tejelat= letih sangat
Tekolap/Tekehei= terseliuh
Tekulat-kulat = tesipu-sipu
Teman= saya, aku
Tembi= menyiku
Tembok= jalan tar
Tembun= tembam/gebu
Temen= sombong
Tempelen= lempang, tampar (di bahagian pipi/muka)
Tengin= bodoh
Tepek= kuih daripada pisang atau tepung
Tebelit= terjerut
Tegheban= humban/campak
Teghencat = terbantut/ terhenti
Teghenjat= terkejut, cemas
Tegeloceh= tergelincir
Teghokam/Tokam= terkam/terpa
Tejeghombab= tersungkur
Tekayok-kayok= lalu lalang, terkial-kial
Tekolap= terseliuh
Tekencit = terkucil
Tentoyang= tinggal sebatang seperti kayu mati/sebatang kara
Tesodeh/sodeh= terbuka tanpa di tutup/simpah (terdedah)
Tetomoih= jatuh muka terkena
Tobek= tebuk, lompang (ayat: Nangka dah tobek makan di tupai.)
Toben= tua
Toho= berkeras, tahan
Tojen= kurus kering
Tongong= bodoh
Toghok= kuih dibuat daripada tepung yang dibalut, dimasak dalam daun pisang. di dalamnya ada inti
Toghek= bising , berleter
Tonyoh= sental
Tonyok=muka penyek (babi tonyok)
Tuwi=tolak
Tujei= menyiku
Tumpo= tewas,mati
Tungo= sejenis kutu yang menggigit badan manusia
Tup-tup= tiba-tiba
Tuweh= cabut lari
U
Ugheh= umpan
Yaamat= terlalu
Yangat= air minum panas (ex: kopi, teh, milo)
Yong= kakak sulung, perempuan
Yop= abang sulung, lelaki
(Gelaran Dalam Hirarki Keluarga)
Yob/Lop/Chor = gelaran anak sulung.
Angah/ Nyah/ Ngah = gelaran anak kedua.
Uda/Alang = anak ketiga
Utih/ateh/Andak = anak keempat
anak ke 5 dan seteghuihnye hagham teman tau ...tak ponoh pun emak/apok teman ngabo...........
(Kenderaan dan peralatan)
Bah/Beh= bas
Belada= tiub tayar
Ben= ven/van
Besika= basikal
Moto= motosikal
motokar= kereta
Loghi= lori
Kapei= Kapal
Kapei Tobang= kapal terbang
(Pekerjaan)
Amoh= pekerja am hospital
Aska/Soja= askar
Che egu= cikgu
Degheba= pemandu
Deghesa= pembantu hospital
Enjinia= jurutera
Loyo= peguam
Mando= ketua pekerja/mandor
Nogheh= penoreh
Poleh= polis
Piyun( Opeh Boi)= budak pejabat
BUAH-BUAHAN
Bunut= macam buah macang/ bacang
Mengkinen= kuinin
Deghoyan/Doyan= durian
Deghoyan Mengale= durian belanda
Ghembutan/Mutan= rambutan
Nyo= kelapa
buoh beghase= jambu batu (jenis merah)
jambu kepei= jambu susu
(Bahasa Ghomputeh Yang Biasa Digunakan)
Berigod= very good
Etendan= atendent
Keline= cleaner
Merekit = market
Opeh= office
Dreba= driver
Pomen= formen
Rodbelok= road block
Mando =penyelia
Ripa= kongsi-kongsi (donation)
Bahagian Binaan Rumah Kayu Tradisi
Cuco Atap= hujung atap
Enggulung= kayu bagi kerangka atap
Enjenang(jenang)= kayu pada alang tingkap
Jeghojok= jayu tegak antara lantai dan bumbung
Gelego= kayu kerangka lantai
Ghasuk= kayu kerangka mencantum tiang-tiang
Kambi= dipasang pada jenang untuk melekatkan dinding papan
Kaso/Kekaso= kerangka atap
Kekude= kerangka atap
Pakan = pada atam nipah/rumbia
Pangkin= bawah rumah (rumah kayu)
Paghe Buang= rak barang pada dinding
Seghoyok(pisang sikat)= sambungan binaan beratap
Timbe Layo= pada bawah bumbung
Tetupei= sangga kayu penyambung pada tiang rumah
Haiwan/Serangga
Mengkiok/kengkiok= anai-anai (askar)
Tungo= sejenis kutu parasit (warna merah jambu dan halus)
Cengkenik=sejenis kutu parasit (warna hitan dan mudah                    dilihat)
Cakcibo= pepatung/mentibor
Jelebo= lelabi

Peribahasa Dalam Hidup Orang Melayu
Nyako pagi beghahcike malam.....nogheh haghi ini beghacike luse..... (kehidupan yang dha'if sangat)