Rabu, 19 November 2014

LABUN PASEI PISANG

Sebut pasei PISANG ni...teman satu kuwage aje bekenan beno makan buwoh pisang. Tak kighe ape jeneh pisang...makan masok gitu je, buat jus campo aih ke, buat goghen, buwat jejemput, buat lepat, buwat kek, buwat tepek tebalik-tebalik atopun buat pengat. Kalu yg kekegho ato mengkei masoknye...sesekali elok juge buwat ghebuih...colek nyo + gule kabung. Taim ujan kena yangat kopi...nalarkek kome...oiiii......
Anok anok teman gemo belake. Ikut jeneh pisang juge kalu nok buwat  seknike ape bende koi penganan daghi pisang ni..

Pisang Mogheh
Kekadang kalu elok masoknye..sentei mentoh pun sedap juge. Tapi yang ghalitnye teman buwat cuco @ jejemput pisang atopun lepat....buwat kek pun baguih juge.
 Sesetengoh tempat ngelonye pisang awok ato awok lego (lain sikit ghasenye).
Nanamnye paling senang....mudoh membeso dan membiyok. Ade jeneh bebiji. Apok teman kate kalu taknok bagi bebiji, mase nanam anok pokok pisang tu kena ghawut buang abeh akonye.
Satu lagi kalu nok ngilangkan semok pokok lalang dalam kebun, tanam le pokok pisang mogheh ni....lalang cukup aloh.

Pisang Nangke
Pisang ni teman gemo buwat goghen je. Kalu masok sangat pun tak juge sedap dimakan mantoh.
Ini jeneh pisang yang liyat kalu udoh masok. Elok juge buwat keghepek kalu buwoh mude.
Kalu buwat pengat pun boleh tahan le juge.


                         Pisang Embun
                         Pisang ini udoh jaghang                                  ditanam oghang....payohh                                caghi....ghase lebih kughang                            pisang beghangan. Biase dimakan masok ghanum.


Pisang Ghestali
Makan mentoh dan ghase kelat kelat sikit. Buwohnye gemuk sikit. Kughang digemo.

     
  Pisang Beghangan
         Ini antaghe pisang yang paling mahei dan gelamer kat pasaghan dan hotel. Ghase sedap dan ghangup. Sesuwei dimakan mantoh je.
Pisang ini payoh tanam, ceghewet nyagenye, gemo meghagam buwohnye...ulat gemo. Kena jage elok-elok dan balut bila buwoh udoh mole keluwo.

Lelain pisang yang tak banyok beza dengan tiga empat jenih tadi ada yang dinamakan pisang susu dan pisang ghaje dan pisang kapeh.
Yang lain pisang asam-asam, pisang kelat buluh.
Gambonye teman payoh caghi. Pokok pun jaghang di tanam oghang.


Kat ateh ni tadi apok teman namakan pisang-pisang tadi sebagei pisang Melayu.

Pisang Ghaje Udang
Kale nye meghoh daghi mude sampei masok. Taim mole keluwo buwoh kalenye meghoh kuwat. Bile udoh tuwe ceghoh sikit, dan taim masok kale meghoh lembut sikit.
Isi yaamat sedap kalu makan mentoh. Teman gemo simpan dalam peti aih yg udoh masok beno tu. Taim tenghaghi makan sejuk-sejuk pakei sudu...cedok sikit-sikit...uuuiihhh sedap yaamat. Kalu ijok teman buwat jus. Blen sebijik pisang + buwoh lain (nenaih ke, epel ijo ke) + susu cayo + aih batu...memang nala ghasenye. Paling maleh teman potong-potong dadu + susu cayo masuk peti aih....kaghangnye makan.......labun tak gune cakap teman....sedap.
Satu lagi..teman potong potong masuk dalam  temelong (daun pisang), masuk sikit ayo gule kabung + ayo tepung jagung kukuih semenet dan masuk pati santan ato susu cayo...kukuih semenet....dan boleh le melantoknye.....jadi dizet yg spesel.....
Pisang Ghaje Udang
Tapi pisang ini banyok beno ceghite klasiknye. Memacam gelo dik deme, banyok kesoh mistik yang kekadang kalu didengo...ngaghut dan boleh jatuh syirik. Ghamei yang pantang laghang deme kait dgn pisang meghoh ni. Teman banyok nanamnye...selalu bagi kengkawan. Pada teman pisang ni lebih sedap daghi pisang beghangan. Ghege tak mahei...tapi payoh nok dapat di pasaghan.

Pisang Minyok / Emaih
Pisang Minyok @ Pisang Emaih
Pisang yang sangat gelamer dalam pasaghan. Ghege mahei dan ghase sedap. Nanamnye ceghewet sikit, kena banyok baja, dan kebun kena teghang selalu. Dawun kena buwang dan jantung juge kena cepat buwang. Kalu ijok buwoh tak mawu beso. Paling top dimakan mantoh. Yang muda deme gemo masok gulei lemok pisang. Pada teman yang sedap tu tang kulitnye...bile diseloyok dia begulung...huihhhh memang sedap bila jadi gulei lemok campo ikan masin.                                                                                                      Pisang Bentan 
Pisang ni ada yang ngelonye pisang 40 haghi. Bebuwoh lebat dan pokok ghendoh. Biase makan mantoh. Bila dia mole masok kena makan cepat. Kalu ijok bile udoh ghanum sangat...kulitnye payoh dikupeh.... Ate kena konyoh dan telan dengan kulit-kulit sekali..pasei kulit ghapuh. Tu yg digelo pisang 40 haghi gamoknye. Sekali pandang macam pisang minyok juge...ghege mughoh.
Pisang Bentan


Pisang Tanduk.
Buwoh 3 ke lima biji je sesikat. Setandan ade 3 ke 4 sikat je. Buwoh beso dan panjang. Adik beghadik Pisang Lang. Pisang lang lagi beso. Biase oghang buwat keghepek dan goghen je.
Bila tanam...taim mole je bebuwoh anok kena ghajin pindohkan. Ghege boleh tahan.
Pisang Tanduk

 Pisang Abu
Pisang ini paling spesel. Paseinye pada teman pisang ini boleh dimakan memacam caghe.
Tapi kalu oghang ngidap angin...aloh juge kat pisang ni....lantoknye deme.

Ade satu jenih lagi namenye pisang abu kelin...seghope tapi beso sikit dan kulit tebei. Tapi yg sedap pisang abu. Mane datang kelin pulok tak tawu le teman. sape le mole ngelonye.

Pada teman pisang abu ni paling best..... buwat goghen masa tengoh mengkei-mengkei. Kalu mude elok buwat keghepek pasei dia ngangup dan ghapuh. Bila udoh masok elok buwat pengat.
Kalu udoh masok sangat makan ghope itu je..pun sedap...dan kalu udoh telebih masok pulok.....tegheban aje dekat ayam itek...pun baghuih juge.ke..ke..keh.
Tapi ingat...kalu yang jenih suka kelaghoh memang payoh dimakan. Kalu tebeli...ghugi yaamat. Kulit nampok cantik tapi dalam kelaghoh (keghaih adik beghadik mangko)...hampeh.....

Yang nok jadi labun pasei pisang haghi ini. Sebenor-sebenonye motif teman haghi ni gini......
Semalam singgoh le pasa malam, beli le sesikat pisang abu. Timbang-timbang.... "lima ghengget tige kupang" kate dik oghang nyuwei tu. Teman tanye sekilo beghape...RM 3.60 katenye. Mok wehhhh.....bukan teman heghan pasei ghege mahei tu...tapi ngenangkan.....mengkalu le oghang kite ni ghajin nanam segale pisang kat kebun pun boleh jadi duwet.
Ce tengok...sesikat udoh lima ghengget. Dalam setandan...pisang abu ni ade 5 ke nam sikat...kadang-kadang dekat 8 sikat...kali 5 ghengget. Mawu setandan boleh 30 ngengget. Paling tidok kalu juwei mude boleh RM 25 setandan. Ate kalu 4 lima tandan sekali nyuwei......
Tu yang teman menung tu...bile ade oghang kampung tak tawu nok caghi makan.......neghite ape yang ade...taim aghi ujan tak boleh nogheh...tak tawu nok buwat ape...paling ijok nanam ubi kayu pun boleh buwat duwet.   Bile nok maju...bile nok beghuboh idup. Waheinye..... meghate kelilin ghomoh banyok ghuwang boleh nanam pokok pisang ke segale ubi..seghei..teghung dan seknike.Tapi dibiyo semok. Ade yang nanam bunge bagei....mengkalu diadun cantik lanskap tak ngape le juge...ini semok dengan bunge seghope je. Bunge bukan boleh dimakan...baik tanam pepokok sayo ke...lagi baguih.
Ate labun memang le senang...ishhhh ini bukan pasei senang labun...tapi ini memang pekaghe beno...kalu dikenang-kenangkan......
Kat ghomoh teman sendighi... memang teman ada nanam pokok pisang...pisang bentan, ghaje udang dan mogheh dan segale seknike sayo..ulam...seghei..kunyit....cukup le utk pakei sendighi...ijok le payoh meli...dan hadiyoh kengkawan kalu deme zighoh teman...
Pisang abu udoh pupuih kene penyakit.,
Ate ingat nok makan pisang abu goghen dan pengat tu yang kemaghen teman  beli sesikat. (Tu yg boleh labun ni.......ke.keh..kehh..)
Dekat 2 kilo sesikat ni....RM 5.30

Pagi tadi... taim teman nok keluwo koje...udoh teghidang ateh meje goghen pisang abu....paneh paneh lagi....
Pisang yang ini oghang tak tanam...oghang goghen je...ke..ke..keh...
ayo yangat tak mandang...kalu ade haghuih lambat teman pegi kojenye....tawu aje 'darling' teman ni....teman capei duwe 3 ketui...dan le teman pongap ke molot sambei nyetat metoka. Aje memang sedap........Alhamdulillah....wallahuaklam.
     

Selasa, 18 November 2014

Musim Hujan

Semenjok duwe menjok ni....ujan sesaje. Ayo kolam ikan yg dulu keghin kontang udoh melempoh ghuwoh. Ayo sungei udoh makin dalam...tiap kali ayo ngunung banyok tanoh tepi tebin ghebok. Pokok tepi tebin makin banyok tumbang...tak kighe pokok getoh, bebuwoh kayu, pisang ....banyok nyemboh ke sungei. Dalam sungei makin banyok ghebe dan bangko. Ayo jadi tesekat sekat...nok ngail payoh le sikit, nok  nyale lagi le payah...gemo sangkut.
Ayo sungei peghok memanjang keghuh dan dalam....kaki pancing taim ini ligat pagi petang. Ikan banyok kate dik deme. kaki nogheh ghamei yang mancing...ate nok nogheh pokok basoh.
Ikan kat merekit makin mahei...kalu jenih ikan potong mawu 20 kateh...takat temenong, kayu, belaih belaih kateh. Ikan sadin cerut tu pun dekat 10 ghengget sekilo....ikan sungei...lampam, kalui, seluwang congoh, sesiye punye le mahei juge.....kalu lantoknye deme pun guna GST esok lagi le gamoknye tak tebeli ikan sungei....nok makan tojun sungei tangkap sendighi.
Tapi yang paling teman ghiso taim ujan ni iyele jalanghaye dekat tangge seghibu Kg Guwo ni ...tiap aghi tanoh bukit makin banyok yg ghebok dan ghuntuh. Kat ateh sana ada tangki ayo LAP....ijok ke deme sedo dan peka hei ini.
 Teman seghoyo beno taim lalu sini...makin haghi makin luweh gheboknye. Udoh tepi beno pago LAP. Kalu lepaih ujan lebat je makin ghebok le tanoh ni.

Teman...anok bini teman....adik beghadik teman....sedaghe maghe teman....kengkawan teman...anok mughid.....dan seknike oghang yg lalu lalang tiap haghi....ghiso pepokok udoh mole condong.
Kalu le dibuwatnye ghuppppp...... ghebok sekali guih abeh jalan ghaye. Tak tebayang teman tangki ayo yang baghu dibuwat di ateh tu..ada beghibu gelen...nauzubillah minzalik. Taim itu ghamei pulok penggune jalan ghaye....AllahuAkbar.....
Teman haghap sesangat LAP dan JKR ambit peghatiyan le sikit. Beghingat dulu sebelum jadi ape-ape.
Buwatnye jadi kemeren helen....haghu wehhh....

Ahad, 16 November 2014

CUTI CUTI MESIYA.....

Tak dan dan.....belum tiba musim cuti....anok anok teman udoh heboh pasei nok bejalan....nok pegi becuti.
Teman sosek sosek dgn 'darling' teman...ghopenye deme udoh bepakat anok beghanok....deme beghegeng meghancang nok bejalan.
Aiiimok yek....tak dan teman mikiyonye deme udoh besiap siap.
Ape ke leghah beno.....ate awei bulan Dis deme udoh nok balik ke kolej kate dik oghang ghomoh teman. Lagi pun esok, kalu lambat-lambat sesok sangat.... taim oghang udoh ghamei becuti.....
iye tak iye juge...deme pun tawu teman ni bukan jenih tahan kelibut dgn oghang ghamei besesok sesok nih....
Ate teman mikiyo juga mane tempat syok ni.....tempat sejuk kate deme. Hahhh...kemeren helen ???!!! ghentikan...bahaye...ayoh boh...tanoh ghuntuh...jalan jem...udaghe ghacun...sayo ghacun...ayo pun ghacun...ekolai dan...bla...bla...bla... kata teman.
Kita ke gunung jeghei...bukit laghut....perezer hil....kuale gule.....bla.bla..cadang dik anok teman.....aje dgn cekap deme kalu pasei ngato tempat tempat bejalan ni...
Utaghe...ghiso ghibut kuwat....kite ke perezer hil le...ade sepupu apok kat ateh sana....boleh numpang tido peri.....teman nyadang balik...ishhhh sebenonye tak payoh cadang cadang pun...janji bejalan deme ngikut je.
Ate anok bujang  yg bekoje tu ape ceghite....dia ngambit cuti tawun, banyok lagi cuti...laju je oghang ghomoh teman neghangkannye....he..heee..he..aje dgn kuwat ghancangan deme nih.
Wahei...teman udoh meghancang nok ke chalet teghapung teluk tempoyok penang...boleh le sambei tu ngail dan masang tangkui ketam daghi ateh bilik....
Taim ini tutup...ghinovet....januari baghu bukok kata dik tokehnye.....kenselll...
Teman nok ngail juge...
Tadi teman wasap  anok sedaghe di Sg Beso..."ambit chalet tepi laut 2 biji....acik nok ngail sambil megholoh...lepaih tughun daghi perezer hil nanti".
Konpem (tak sampei 5 menet deme wasap balik)....kate dik anok buwoh teman....deme pun ghamei nok join nanti.....tapi acik bawok ayam kampung bebanyok nanti yekkkkk....boleh buwat bako....
ishhhhh tang itu yg teman lenguh nih....tawu je deme.....oghang nok ngail deme nok mako ayam pulok....habih lagi segheban ayam kg teman nampok gayenye.....
Yang sebenonye pantang aciklee deme ni begeghok....habih ngeko belake anok buwoh....nok pulok taim ada makan makan.........aje bekenan......

Khamis, 13 November 2014

Happy Birthday....

Petang semalam...anok teman meghenget ngajok keluwo makan malam...nyambut haghi jadi emok kate deme. Hissshhh teman ni udoh le tak beghape semiyok...batuk batuk dan kepale kekadang bedenyut sakit..deme ngajok bejalan pulok....kaghang tak pasei juge tobang lima enam puloh...
bab duwit tu ijok le heghan sangat...tapi mood nok keluwo tu tak beghape ade.
Penyudohnye lepaih megerib laju je teman balik daghi semejid.
Moh leghah.....kita keluwo makan...kata teman.....
Dan dan itu ligat je deme besiap....sampei kuale teghuih belok ke semejid KISDAR...pasei udoh nok masuk Isya'.....ghamei pulok oghang malam ni....ghope ghopenye ada forum agama.
Lepaih semayang caghi kedei makan.....daghi satu kedei ke satu kedei...yang di gemo tutup pulok....penyudohnye jenuh musin pekan kuale sampei ke sayong hagham jumpa yg digemokan.
Udoh dekat sejam....penyudohnya sangkut dekat relway....udoh letih balun je apa yang ada.
Udoh jauh malam...dan letih seleghe memang le kughang...tak habih deme makan.
Elok nok mayo......laju pulok oghang ghomoh teman mayo.......
"haikkkk....haghi jadi emok....emok yang bayo...." kate anok daghe teman....
kehh..kehh....kehhhh.....ghejeki teman kata........tu yang makin teman sayang ni (udoh masuk 50 sekarang ni)."selamat haghi jadi sayang...semoge Allah bagi sihat, mughoh ghejeki dan panjang umo".....doa teman dalam hati....

Rabu, 12 November 2014

JADI PENGUGHUIH BAGHU BLOG INI......

Dengan ghesminye...teman ngambit alih sepenuhnye blog ini....dan ianye bemole di sini.
......
.
.
.
.
.
.
Bismillahirrohmanirrohim.....

Testing....testing....orait....

Tengoh asyik nok upgrade dan melek melek homepage blog ini....tetiba datang anok daghe teman..."apok...haghi ini birthday emok...ate kita makan makan ke...jalan jalan ke...malam kaghang yek..kita ajok kakok sekali.....laju je anok daghe teman nyadang gitu gini....

haikkkk.....Masya Allah...kali ini teman lupe bebeno....langsung tak ingat.....haah je le teman jawab pada anok teman.
Dan dan itu teghuih nyapei tepon....nuleh mesej...." Selamat Haghi Jadi Sayang"....send.......

Patut le semalan oghang ghomoh teman nyebut nyebut nok becuti...cuti cuti mesia....
Tadi jenuh juge teman ngodek sana...ngodek sini...nyusup nyasap meghate blog dlm google...kat mana syok nok becuti dan MUGHOH yang pentingnye.....
kali teman nok cop taghe taghe kuale selangor dan  shah alam.....bulan Desimber nanti.....

VERSI BARU....KAEDAH BARU....MOOD BARU...

MULAI HARI INI...BLOG INI AKAN MENJADI YANG BARU DAN TERBARU.
BAHASA?????
YESSSS.... BAHASA TETAP MENGIKUTI CARA LAMA........
ATE....KITA BEMOLE DI SINI.

Selasa, 28 Oktober 2014

CACATAN AKHIR BERNAMA LABUN KUME LABUN DEME....

HAGHI INI DAN TAIM INI MENGUPEKAN LABUN AKHIR DAGHI LABUN KUME...LABUN DEME.... UDOH ILANG MINAT NOK NULEH DAN BEBELOG LAGI....UDOH TUWE...

BLOG INI TELAH DISEGHOHKAN PADA OGHANG YANG BEMINAT UNTUK MENGUGHUIHKANNYE.....
SALAM MOHON MAAP BEBANYOK BUAT INSAN SEMUWE...

Selasa, 17 Julai 2012

Teman Lancarkan Kamus Loghat Peghok Kuale

Kemgahin.....aghi tu.....teman tedengo le ghediyo fm peghok....tedengo le si Os tengoh ghiuh ghendoh belabun dengan pendengo ghediyo fm peghok...deme labun loghat peghok.
Ghalit le teman nengonye...memacam ghope le labun deme. Pada teman  labun deme tu ada betui dan ada tak beghape betui daghi segi loghat daeghohnye....CUMAnye.... kalu ikutkan nahu loghat daeghohnye beteghabo....becampo-campo. Ini kan apa pase bebudok baghu ni deme bukan faham dan tawu sangat loghat ni...main bedei je. Ijok le bemakna loghat deme tu tak betoi...lantok le ape pun sesape nok labun loghat ape pun...ijok saloh aaaihhh...
Peghok  iu sebenonye ada banyok daeghoh...dan loghat labun pun ngikut daeghoh le juga. Macam loghat kuale tak sama dengan loghat bota/paghit dan teluk ansen sekali pun...apetoh lagi beloh tepen dan selame....walopun satu negheghi peghok.
Ada eghap2 sama kalu beloh selama/tepen/dan ulu peghok. 
Teluk intan ngan kuala juga ada eghap2 sama.
Paghit/Lambo/ Bota hampir sama.
Beloh selatan.... macam tg malim...slim river...langkap...deme lain....loghat banyok begantung pada suku ketughunan....ikut rawa...menelen...jawa... dan sebageinye...ikut paham teman le......sebab keghoje teman ni banyok mengonda dan singgoh kedei minum/makan di seknike tempat selughuh pelosok peghok ni.

Ate kali ni teman lancokan (ini bukan yang cine sebut tu kome woiii) KAMUIH LOGHAT PEGHOK KUALE......sekadar sebahagian daghi kazanah bangsa kita (....yang makin nok ilang dah sama ada kuasa...politik...ghete...meghuwoh dan bageinya. Haghap2 lepaih ni naikkan semole meghuwoh anok bangse dan agama kita.

"Kamus ini sekadar sebahagian dari panduan tatakata makna loghat Orang Perak Kuala Kangsar dan Sewaktu dengannya."
CE KOME  TENGOK  SEBELOH KANAN KOME YEKKKK....