Selasa, 17 Julai 2012

Teman Lancarkan Kamus Loghat Peghok Kuale

Kemgahin.....aghi tu.....teman tedengo le ghediyo fm peghok....tedengo le si Os tengoh ghiuh ghendoh belabun dengan pendengo ghediyo fm peghok...deme labun loghat peghok.
Ghalit le teman nengonye...memacam ghope le labun deme. Pada teman  labun deme tu ada betui dan ada tak beghape betui daghi segi loghat daeghohnye....CUMAnye.... kalu ikutkan nahu loghat daeghohnye beteghabo....becampo-campo. Ini kan apa pase bebudok baghu ni deme bukan faham dan tawu sangat loghat ni...main bedei je. Ijok le bemakna loghat deme tu tak betoi...lantok le ape pun sesape nok labun loghat ape pun...ijok saloh aaaihhh...
Peghok  iu sebenonye ada banyok daeghoh...dan loghat labun pun ngikut daeghoh le juga. Macam loghat kuale tak sama dengan loghat bota/paghit dan teluk ansen sekali pun...apetoh lagi beloh tepen dan selame....walopun satu negheghi peghok.
Ada eghap2 sama kalu beloh selama/tepen/dan ulu peghok. 
Teluk intan ngan kuala juga ada eghap2 sama.
Paghit/Lambo/ Bota hampir sama.
Beloh selatan.... macam tg malim...slim river...langkap...deme lain....loghat banyok begantung pada suku ketughunan....ikut rawa...menelen...jawa... dan sebageinye...ikut paham teman le......sebab keghoje teman ni banyok mengonda dan singgoh kedei minum/makan di seknike tempat selughuh pelosok peghok ni.

Ate kali ni teman lancokan (ini bukan yang cine sebut tu kome woiii) KAMUIH LOGHAT PEGHOK KUALE......sekadar sebahagian daghi kazanah bangsa kita (....yang makin nok ilang dah sama ada kuasa...politik...ghete...meghuwoh dan bageinya. Haghap2 lepaih ni naikkan semole meghuwoh anok bangse dan agama kita.

"Kamus ini sekadar sebahagian dari panduan tatakata makna loghat Orang Perak Kuala Kangsar dan Sewaktu dengannya."
CE KOME  TENGOK  SEBELOH KANAN KOME YEKKKK....